100686:
sv: sv: sv: sv: Flænge i udstødningsmanifold 3,9l v8 (12-08-2010 16:13:13) (svar på
100681)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (
ip-adr: 88.83.80.201)
Du kan jo altid prøve svejsning. Det er noget af det nemmeste at svejse, når det er støbejern - bare det som sagt ikke er for gammelt.
Hvis du ikke har prøvet før, så foregår det enten koldt eller varmt, med elektrode.
Man skærer næsten helt igennem godset med vinkelsliber, så man får en god fure at svejse i.
Så kan man enten svejse "koldt" ved at lukke furen klat for klat, kun lige nogle sekunder hver gang, så man til en hver tid kan lægge hånden ved siden af svejsningen uden at brænde sig. Der renses med slaggehammer efter hver klat... Selv sagt den langsomme metode hvis røret er revnet hele vejen rundt.
Alternativet er at svejse "varmt", det foregår ved at man sætter en lille blæselampe ind i enden af røret og lader den varme det op, efter 15-20 minutter er hele røret gloende og nu svejser man revnen tæt i et hug, med en eller flere baner over hinanden.
Grunden til at man enten skal svejse "koldt" eller "varmt" er at forsøge på at opnå samme temperatur i selve svejsningen som i røret. Det kan selv sagt ikke lade sig gøre da flydende gods er 1200 grader, men ovenstående er tæt nok på til at det kan lade sig gøre. Nb: Den "varme" svejsning giver det stærkeste resultat.
Håber at det giver dig mod på at prøve det. Hvis du får smag for det er det intet i vejen for at du skærer at par stivere og svejser i manifolden så den ikke revner en anden gang.
Mvh
Jens