109077:
sv: Gearkasse i olien... (06-03-2011 23:58:56) (svar på
109073)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (
ip-adr: 62.199.2.61)
De store jernstrimler er med garanti syncroclipsne fra skiftemuffen mellem 3 og 4 gear - de små trekanter er tænder fra et eller flere tandhjul. Normalt når du får syncroclips med ud i olien, plus tænder betyder det en snarlig reparation af gearkassen...
Skiftemuffen mellem 3 og 4 gear er ikke det mest avancerede i verden, og den fejler desværre tit (altså clipsende). Derefter er disse gear ikke ordentligt synkroniseret, og du vil under indkobling i disse gear slide tænderne af enten 3 eller 4 gear, eller begge hvis det er slemt. Clipsene hjælper med at holde skiftedelen på plads både i indkoblet og udkoblet tilstand mellem gearene.
Den sidste gearkasse jeg lavede havde samme sygdom, og der kunne man se at samtlige tænder på 4 gear var knækket af (det virkede selvfølgeligt slet ikke).
Heldigvis er en s3 gearkasse dejligt nem at gå til -hvis du har indsigt i sagerne :) Enten i form af teknisk snilde, eller en kammarat der har, eller en rep. håndbog.
Den tager ca. 45min at skille komplet ad, og så tager det ca. 10 timer at samle, rense og udskifte dele osv. på selve hovedgearkassen. 3 gearet kan være noget af det ondeste (pga. låsering) at pille væk fra akslen, og her hjælper det at have to lange specielt tilpasset fatningsskruetrækkere til at gribe 3 gears låsering (når du endeligt får den åbnet).
Ellers er der ikke den store humle i det :)
Håber det var svar nok.
Mvh Jakob - S3 200DI