tilbage

Land Rover Forum  

Index
129146: Webastoforhandler fejlmonterer. (20-12-2012 12:29:29)
Bjørn Martin Aamodt #8004, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.205.93)
Jeg har i min Defender90(Puma) fått installert Termo Top Evo hos en Webasto-forhandler .
I installations-instruktionen står det:
"Under no circumstances whatsoever may the fuel standpipe be installed in the fuel tank body, but instead only in the fuel removal unit".

Det er jo en klar besked. Jeg formoder det er for at undgå metalspon kommer ned i tanken når det drilles hul.
Er der andre ubehagligheder som kan opstå fordi det er montert slange gennom selve drivstoftanken?

Det er utrolig at en forhandler og installatør af Webasto ikke følger Webastos egen instruks, det må da få konsekvenser for deres autoristion!

Index
129147: sv: Webastoforhandler fejlmonterer - måske ikke alligevel (20-12-2012 13:34:43) (svar på 129146)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
He Bjørn,

Måske din konklusion er lige lovlig hurtig: Så vidt vides (ihvertfald vedr. Td5) så er tanken allerede forberedt for montering af et ekstra udtag til oliefyr. Derfor er det muligt, at de har monteret dykrør direkte i tanken uden at have boremaskinen fremme - og i mine øjne er det klart den rigtige måde at gøre det på frem for T-stykker eller nye huller.

Jeg har ikke selv lavet montagen i min egen Td5, men se evt. billeder på: http://members.chello.nl/~t.bloem/defender/heating/heating.html

Hvis de ikke har haft tanken ned, men blot boret nyt hul i tanken - så er jeg enig i din konklusion.

/Jens
Index
129149: sv: sv: Webastoforhandler fejlmonterer - måske ikke alligevel (20-12-2012 13:44:47) (svar på 129147)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Tjek evt. vedhæftede klip fra Webastos egen monteringsvejledning specifikt for Defender Td5.

/Jens
Index
129148: sv: Webastoforhandler fejlmonterer. (20-12-2012 13:38:42) (svar på 129146)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.54.13.116)
Hvorfor skulle det få nogen så drastisk konsekvens??

Det er almindeligt at brug et dykrør ved montering af fyr.

Du ved vel i sagens natur ikke om de har haft tanken nede og derved også kunnet kontrollere om der er kommet spåner i den. Min erfaring er, at almindeligvis kommer spånerne jo også opad langs et bor og ikke ned i det matariale man borer i - i hvert fald så længe vi taler om metal og plastmaterialer.

Tror du måske også at alle værksteder kun udfører et stykke arbejde, som det anføres i fabrikkens manualer. Der er altid genveje og diverse fiduser som også virker udmærket.
Index
129150: sv: sv: Webastoforhandler fejlmonterer. (20-12-2012 14:18:50) (svar på 129148)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Det er vel heller ikke den store katastrofe hvis nogle få spåner ryger i tanken?
Enten bliver de liggende i bunden eller også fanger filtret dem.

Hilsen
Jens
Index
129151: sv: sv: sv: Webastoforhandler fejlmonterer. (20-12-2012 15:22:41) (svar på 129150)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.203.64)
I flg. www.kjoeller.com skal brændstoffet til fyret tages fra tanken, der er som regel tilslutningsmuligheder. Kan ikke forestille mig at man borer hul i tank til dykrør, det er hærværk. Kan naturligvis kollidere med nutidens tanke er "lufttætte" for at hindre fordampning. Har selv monteret, i egen bil- RRC med VM-motor, en Ebersp. hvor dieselen blev taget via et T-stykke på indgangssiden af filter i motorrum og det virkede udemærket.
Har man problemer eller spørgsmål mht. oliefyr, batteriinstallation og lign. er www.kjoeller.com et godt sted at frekventere.
Index
129153: sv: sv: sv: sv: Webastoforhandler fejlmonterer. (20-12-2012 20:43:00) (svar på 129151)
Bjørn Martin Aamodt #8004, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 79.138.171.80)
Tanken har ikke vært afmonteret.
Om tanken allerede var forberedt for montering af et ekstra udtag til oliefyr ved jeg ikke.
Jens, du mener det er muligt, at de har monteret dykrør direkte i tanken uden at have boremaskinen fremme. Du kan have ret, for der er ikke et T-stykke.
Det er et vinkelstykke i forkant af Tanken og højt oppe omtrent der kanten "bøjes". Har prøvd å legge ind bilde, uden held.

Det beroliger meg det dere skriver, så det er måske ikke så slemt som jeg var bange for.
Index
129154: sv: sv: sv: sv: sv: Webastoforhandler fejlmonterer. (20-12-2012 21:10:24) (svar på 129153)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.116.128)
Det er godt, du kigger efter, hvordan arbejdet er udført, Bjørn, for der sker mange fejl, som værkstederne bagefter vil kendes ved eller udbedre.

Et af vore medlemmer har store problemer med garantireparation, fordi et elektrofirma i Padborg klokkede gevaldigt i monteringen:

først blev Webastoen skruet fast på motorblokken og for det andet blev brændstoftilførelsen koblet på motorens brændstoftilførelse, hvilket resulterede i, at der var konstant dieseltryk i fyret.

Det kostede Klaus 800 euro, at få fejlmonteringen rettet hos Webasto i Flensburg.
Index
129155: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Webastoforhandler fejlmonterer. (20-12-2012 21:59:42) (svar på 129154)
Bjørn Martin Aamodt #8004, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 79.138.171.80)
Jeg har bilde på denne link: http://no.fotoalbum.eu/bmaamodt/a742243/00000009
(Kopier og set ind i adresselinjen)
Index
129159: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Webastoforhandler fejlmonterer. (21-12-2012 08:58:51) (svar på 129155)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Hej Bjørn,

Jeg har kigget lidt på dine billeder:

Umiddelbart overrasker placeringen lige bag køleren mig mest. I de 'gamle' modeller er fyret normalt monteret på indersiden af skærmen, langs med motoren til styrbord og dermed forholdsvis godt beskyttet. I min Td5'er er der slet ikke plads mellem køler og ventillator - men du 'mangler' vist også en cylinder. Til gengæld er Td4'eren vist temmelig bred? I din installation sidder fyret ret så eksponeret, og jeg kunne derfor frygte bøvl efter kørsel i for meget vand, mudder, salt eller lign.

Tanktilslutningen ligner da godt nok en eller anden bøsning boret ind i tanken; hvis det er udført korrekt, vil jeg dog ikke være specielt nervøs. Det er da langt at foretrække fremfor tvivlsomme T-stykker indsat tilfældige steder i brændstofsystemet. Jeg kan godt lide tanken om, at motorens eget system er fuldstændig urørt.

If it works don't fix it ;-)

Se evt. http://www.defender2.net/gallery/albums/userpics/10269/Defender%20Puma%20110%20Webasto%20fuel%20pickup%20installation.pdf som viser hvordan det også kunne have været gjort.

Ja, det ser ud som om tank mm. er plast på din Puma - så metalspåner behøver du vist ikke frygte.

Man kunne jo også begynde at trampe i el-installationen. Den nemme løsning - anbefalet af Webasto i Td5 - er et kabel direkte fra starteren. Jeg synes bedre om, at tage strømmen fra sikringsboksen inde under højre sæde, men det er lidt mere bøvlet.

/Jens
Index
129216: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Webastoforhandler fejlmonterer. (23-12-2012 14:36:11) (svar på 129155)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.221.20)
Kan ikke rigtig tyde, udfra billede, hvordan studsen sidder i forhold til top/bund i tank, men såvidt jeg kan se, har man benyttet studsen, som retur-diesel fra motor sendes i tank på tidligere modeller. Min tvivl kan så være om der kan suges olie til fyret når indhold i tank er lavt?
Index
129158: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Webastoforhandler fejlmonterer. (20-12-2012 22:25:02) (svar på 129154)
Urban Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.165.119.190)
Metalspåner ?? Er deet ikke en plastiktank på den model ??
Index
129164: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Webastoforhandler fejlmonterer. (21-12-2012 10:15:37) (svar på 129158)
Bjørn Martin Aamodt #8004, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 79.138.166.31)
I DefenderMY07 WorkshopManual står det:
"The fuel tank is manufactured from HDPE. The tank is a sealed unit with the only internal access being via the pump module flange aperture on the top of the tank."
Urban, det er som du skriver.
Men plastikspon i en tank er nejmen ikke bedre enn metallspon.