130653:
teperaturmåler springer i det røde felt ved hastigheder over 110 km/t (30-01-2013 22:27:05)
Axel Lund #4652, reg. øsj (medlem) (
ip-adr: 80.160.111.51)
Har nu i over et år kæmpet med et lille problem, og 4 værkstedsbesøg har ikke kunnet løse det.
Jeg har en td5 Defender. Når jeg i nogen tid har kørt på motorvej ved 110 km/t, og motoren er varm, springer temperaturmåleren op i det røde felt og motorkraften forsvinder. Efter ganske kort tid falder temperaturnålen på plads, og motorkraften vender tilbage. Holder jeg mig under 100 km/t resten af turen sker det ikke igen. Jeg tolker det på den måde, at fordi cpu'en tror motoren er ved at brænde sammen, tager den kraften. Når den registrerer, at temperaturen atter falder ned, mener cpu'en, at motoren er ok og giver kraften tilbage. Så vidt jeg kan vurdere, bliver motoren dog på intet tidspunkt for varm.
Når det er rigtig koldt, f.eks. - 10 grader, går der længere tid før det sker og/eller først ved højere hastigheder, f.eks. 120 km/t.
Motoren er blevet trykprøvet, kølesystemet tjekket og er tæt, der er skiftet en temperatur-sensor i motoren og motoren er blevet computerdiagnostiseret, men der kan ikke findes nogen fejl.
Min mistanke retter sig derfor efterhånden mod cpu'en, der i øvrigt er sat i bilen omtrent på samme tidspunkt som problemet opstod (bare mærkeligt det ikke bliver opdaget ved anvendelse af diagnostikprogrammet hos f.eks. Glad Biler)
Er der nogen der ellers har et bud eller forslag til fejlfinding (og ja, mit næste skridt vil være at låne en tilsvarende cpu og se, om problemet da atter opstår)?