136749:
Hvorffor’ dør vakuumpumpen på 300 tdi?? (30-09-2013 13:42:12)
Per Olsen #8660, reg. ssj (medlem) (
ip-adr: 195.7.30.16)
Hej
På vejen hjem fra Faxe satte stemplet i min vakuumpumpe sig – igen. Dvs. ubehagelig klikkende lyd og stenhård bremsepedal. Heldigvis kun 500 meter fra garageporten...
Det er så kun 9.000 km siden den blev skiftet sidst, og har også været det endnu en gang tidligere i bilens liv. Hvorfor sker det??? Et det bare et skod-design?, elendig kvalitet (det er en Wabco)?, eller der noget galt med smøringen (der er rigeligt med olie på bilen, og det er lige skiftet)? Er der nogen der har gennemskuet problemet, det er jo ikke noget ukendt jf. søgninger på diverse fora?
Jeg har fundet en tråd på en australsk side, hvor der er nogle teorier og triks;
Én påstår at problemet skyldes små revner i vakuumforstærkeren der gør den utæt, således pumpen kommer på overarbejde. Det kan jeg dog ikke helt følge, da pumpen jo er tvunget til at køre hele tiden. Det er selvfølgelig muligt at nogle af de små Storm-P-ventiler i pumpen lukker når der er dannet vakuum nok, men stemplet farer jo stadig frem og tilbage…
Én anden skriver at problemet kan afhjælpes ved at sætte to pakninger mellem pumpe og blok. Dermed mindsker man udslaget på stemplet en lille smule. Det kan jeg dog heller ikke se logikken i mht. at det sætter sig – og i hvert fald i teorien – kunne skabe luft mellem knast og pumpestempel.
Andre peger bare på kvalitet/kvalitetskontrollen hos fabrikanterne…
Er der nogle der har gennemskuet det? Det er jo en dyr dims at skifte.
Jeg har tænkt på en anden løsning – en elektrisk vakuumpumpe – det er en løsning der vist benyttes i udlandet når der monteres skiver på seriebiler, samt på muskelbiler hvor der er så meget turbotryk at der næsten intet vakuum er i indsugningen. En anden fordel med en elektrisk er at kan kunne have vakuum til rådighed, selvom motoren gik ud på en bakke. Men konceptet er nok noget man skal have en snak med en synsfætter om først...
Vh.
Per