141840:
sv: sv: sv: sv: Tændning 2,25 Benzin (08-04-2014 23:50:43) (svar på
141833)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (
ip-adr: 109.57.221.188)
mmjjaaaeee Peter, nu er der jo flere parametre, der skal være i orden for bedste ydelse. Centrifugal- og vacuumavanceringen, som skal rykke tænding frem i forhold til motorens omdrejningstal og gasspjældets stilling og om der sejtrækkes eller hvad. Fint nok man stiller statisk tænding på 2gr. før top, men nu er det jo ikke så meget, man kører byen rundt i tomgang.
Volvo anviste en gylden middelvej med 22gr. før top v. 2000omdr.min.
Husmandsmetoden tager højde for centrifugal- og vacuumavanceringen ikke virker optimalt, men man finder det område, hvor tændingsindstilling giver mest for pengene. I moderne motorer, har man bankesensorer der indstiller tænding efter husmandsmetoden løbende under kørselen; seriemotorer kan ikke ligefrem siges at være moderne. Måske skal vi lige repetere mht. vacuumavancering- når der køres med lille spjældåbning i karburator, får motoren en mager blanding, der forbrænder langsomt, her er så meget vacuum, der rykker tænding frem, så det passer med optimalt tændingstidspunkt. Når der så trædes på gaspedalen og spjæld åbner og motor får fed blanding, som forbrænder hurtigt, men vacuum mindskes og tænding rykkes tilbage, så det også her passer med optimalt tændingstidspunkt- smart ikke?