tilbage

Land Rover Forum  

144306: Motor går amok ?!? (12-08-2014 13:04:07)
Lars Prior #8981, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.162.247.28)
Så kom der endelig en nysynet veteran S. III ´er mere på vejen i det nordsjællandske !
MEN - 2,5 N/A ´eren driller . Ved kørsel med næsten fuld gas kan den finde på at tage vilde omdrejninger, og så er det bare med at få nøglen drejet om og få bremset den ned i gear, for ellers går den bare i selvsving. Det ender med en røgsky ved stop. Et par minutter efter kan jeg igen starte og køre videre.
Hvad kan dette mon skyldes ??
144308: sv: Motor går amok ?!? (12-08-2014 13:14:57) (svar på 144306)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
WAAUUU hvor er den flot. Kæmpe tillykke herfra..!!!
Det andet er lidt mere træslt... Normalt et tegn på at bilen begynder at køre på sin egen motorolie for så at løbe løbsk... For en turbo motor ihvertfald.. For hvis du ikke kan standse den ved at lukke for diesel så må den jo køre på noget andet..
Tjek STRAKS luftslangen fra oliefiltret om det er helt sovset ind i olie..
Den kan evt suge det ind via krumtapudluftningen som vist nok går ind i indsugningsslangen på den motor..

MEN det kan jo også bare være et kabel eller andet der driller??
Du skal ihvertfald ikke køre mere før du finder ud af hvad det er!!!

Et godt råd. Hvis du roder med maskinen imens den kører så hav noget klar som du i et snuptag kan blokere luftindsugningen/slangen med så du kan kvæle motoren hvis den løber løbsk. Men det skal gå STÆRKT!!

http://www.youtube.com/watch?v=rLzf3ItkbOE
144309: sv: Motor går amok ?!? (12-08-2014 13:17:03) (svar på 144306)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
144311: sv: sv: Motor går amok ?!? (12-08-2014 13:42:02) (svar på 144309)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 192.66.63.129)
Skal vi ikke også tage en Land Rover hvor det er for sent, nu vi er igang..

http://youtu.be/5zx3qKX_Pno



144314: sv: Motor går amok ?!? (12-08-2014 14:20:23) (svar på 144306)
Brian Nielsen #8657, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.182.139.194)
Vi har en gut i Østjylland med en 88", som har samme problemstilling, og uden overhovedet at have noget at have det i, ud over egne oplevelser under 2 gange trophy. Så er problemet med Tim´s vogn at de stang forbindelser der sidder mellem speeder og gasspjæld er slidte og bløde, så de låser sig selv i "Fuld gas" stilling.

Bare mit indspark.
144316: sv: Motor går amok ?!? (12-08-2014 15:53:38) (svar på 144306)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.150)
Det lyder som en pumpefejl, nærmere regulatoren, der styrer brændstoftilførslen. Sker det periodisk eller hver gang, du er ude på tur ?
En anden, men meget sjældent mulighed er, at der sidder skidt i returløbet og det kan give et bagtryk ved slidte dyser, dvs. at der kommer for meget brændstof i dyserne.
Der er nøglestop og- start påbygget, forstår jeg af dit spørgsmål.
Røgskyen er forhåbentligt sort. Det betyder for meget brændstof. Er den hvid/grå/blålig er vi over i motorolie.

Smuk bil iøvrigt...
144317: sv: Motor går amok ?!? (12-08-2014 16:53:45) (svar på 144306)
Jørn Thomsen #8802, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.56.145.137)
Kræver finjustering af trækstangs placering i aflangt hul på pumpens drejeskive. Gav en del grå hår, inden jeg fandt fejlen på min N/A.
144318: sv: sv: Motor går amok ?!? (13-08-2014 11:32:36) (svar på 144317)
Lars Prior #8981, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.162.247.28)
Tak alle for fine input(s)
Så er der noget at arbejde med.
Problemet er også, at den gamle benziner er udskiftet med 2,5 N/A´eren før jeg overtog, så jeg er ikke 100 % sikker på om alt er udført korrekt. Min første mistanke er til udluftningsslangen der kommer fra bundkarret ved siden af olieaftapningsproppen. Den er "bare" monteret direkte ind i slangen til indsugningsluften. Ligeledes er slangen fra oliepåfyldningsdækslet også sat ind her. Nogen der kan bistå i info om dette er korrekt ? - eller om de skal have en mere "indirekte" montering ?
144321: sv: sv: sv: Motor går amok ?!? (13-08-2014 12:19:59) (svar på 144318)
Verner Andersen 2749 Reg, SSJ. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.88.132.250)
Udluftsslange skal selvfølgelig flyttes til studs over oliestanden i bundkar. Den anvendte studs på bundkar er til ekstern oliekøler.
144322: sv: sv: sv: Motor går amok ?!? (13-08-2014 12:22:17) (svar på 144318)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Den slange fra bundkaret ville jeg skynde mig at blænde af med stor bolt og beholde den slange fra oliepåfyldningen hen i indsugningen.

Efterfølgende så tag den slange fra oliepåfyldningen af mens motoren kører og se om der kommer "pust" ud af den, hvis der gør det så er der underkompression i motoren som kan tyde på den er rimeligt slidt.

Grundliggende mistænker jeg at motoren har suget motorolie op gennem slangen fra bundkaret og kørt på det.

Mvh
Kenneth Poulsen
144323: sv: sv: sv: Motor går amok ?!? (13-08-2014 12:36:04) (svar på 144318)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
Ja det set-up går slet ikke.
Der skal en olieudskiller imellem.
http://www.lrseries.com/shop/product/listing/5184/ERR1471-CRANK-CASE-BREATHER.html
Slangen fra toppen ved oliepåfyldning er god nok. Med mindre det fosser ud med olie... Man kan også bare lade den gå i det fri hvis det kun er dampe.
144324: sv: sv: sv: sv: Motor går amok ?!? (13-08-2014 14:27:27) (svar på 144323)
Lars Prior #8981, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.162.247.28)
En lille korrektion : Den omtalte slange udgår lige over aftapningsproppen , når man blæser ned i den kan man høre det "blobber" - altså sidder den over olieniveauet i bundkarret. Ved startet motor er der ingen mærkbart tryk. Spørgsmålet er, om det er ligegyldigt om jeg propper den til eller indkøbe den nævnte breather (hvis den skal være der) ?
Breatheren har iøvrigt 3 tilslutninger - sikkert slangen fra bundkarret op i for neden men hvor skal de 2 andre slanger gå til ?
144325: sv: sv: sv: sv: sv: Motor går amok ?!? (13-08-2014 16:07:45) (svar på 144324)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Du mener under olien ellers ville det jo ikke bloppe....
Den slange er til olie fra olieudskilleren. De to andre er til top udluftning og indsugningsrør slangen som jeg lige husker det...
144326: sv: sv: sv: sv: sv: Motor går amok ?!? (13-08-2014 16:15:29) (svar på 144324)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.150)
Hvis du kan høre olien i bundkarret boble, når du blæser ned i slangen, så sidder den altså under oliestanden for ellers kunne der jo ikke opstå bobler....

Prøv at tappe al motorolie af, for jeg har en mistanke om, at der er for megen olie på maskinen. Oliepinden er ikke garanti for, at der måles korrekt. Kan være, der er kommet en anden på, der er for lang.
144327: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor går amok ?!? (13-08-2014 16:37:34) (svar på 144326)
Lars Prior #8981, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.162.247.28)
Ja, jeg mente selvfølgelig også under oliestanden.
Prøver også lige det med evt. xl oliepind.
144328: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor går amok ?!? (13-08-2014 17:30:09) (svar på 144326)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.176.93.246)
:) og nu vi er ved korrektionerne - hvis olie pinden viser korrekt og der er for meget olie på er den selvfølgelig for kort....

/Leif - aka pernittengryn
144331: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor går amok ?!? (13-08-2014 23:01:10) (svar på 144328)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.33.4)
Skulle måske lige præcisere; den anordning Pars henviser til, er til TDIerne. På 2.5N/A er der en slange fra udluftningshætten på vippearmsdæksel, der går til indsugningsmanifold.
144332: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor går amok ?!? (13-08-2014 23:02:47) (svar på 144331)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Anordningen er fra en sen 2.5 NA!
144333: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor går amok ?!? (13-08-2014 23:17:35) (svar på 144332)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.33.4)
Jowist, men nu foretrækker jeg at finde de stumper der passer og ikke hvad en reservedelssælger kan tilbyde. I mit reservedelskatalog fra 1991 er den ikke nævnt som passende til N/A; men bevares, alt kan jo tilpasses.
144334: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor går amok ?!? (14-08-2014 07:51:04) (svar på 144333)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 192.66.63.129)
Nu er det jo ikke alt der er opgivet i de civile reservedels bøger...

Som man kan se på vedhæftede billede, er de monteret på nogle 2,5 n/a der er malet mat grøn.

144335: sv: Motor går amok ?!? (14-08-2014 08:14:30) (svar på 144306)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
Så længe omtalte bundkar studs ønskes brugt som tiltænkt så skal olie udskilleren monteres imellem. Ellers har vi måske en motor på frihjul på et eller andet tidspunkt??
Jeg ville enten montere udskilleren eller afblænde studsen.
Nuværende setup lyder lidt som en intern snorkel det suger sin egen olie direkte op i indsugningen...
144336: sv: sv: Motor går amok ?!? (14-08-2014 08:32:19) (svar på 144335)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 192.66.63.129)
Ja, der skal jo ikke meget fantasi til at forestille sig at den kan suge motorolien op, når olien bliver varm og tynd, hvis den har en snabel direkte ned i bundkaret.
Og i og med at den har studsen i bundkaret så må man jo gå ud fra at den har haft olieudskilleren fra ny.

Så man kunne jo starte med at afblænde studsen og se om det løser problemet.
Hvis det hjælper så køb en olieudskiller og monter den, den kan da lige tage det værste sovs fra udluftningen inden det ryger i indsugningen.
144337: sv: sv: sv: Motor går amok ?!? (14-08-2014 09:52:20) (svar på 144336)
Hans Houmøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.243.62.139)
Olieudskilleren blev ganske rigtigt monteret på den militære version af 2,5N/A - sakset fra http://en.wikipedia.org/wiki/Land_Rover_engines om 2,5 N/A Diesel:

"A manufacturing flaw with pistons combined with Army maintenance practises (such as a tendency to over-fill the sump with oil) caused the engines to over-breathe and ingest their oil, leading to piston failure. Late military-spec engines had a centrifugal separator in the breather system, allowing excess oil to drain back to the sump. These engines were designated 13J.These later, modified engines were the first in their class (small capacity high-speed diesels) to pass the Ministry of Defence's arduous 500-hour durability trial."

MLRH
Hans
144338: sv: sv: sv: sv: Motor går amok ?!? (14-08-2014 12:11:55) (svar på 144337)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.26.119)
Javel-javel, ser interessant ud, dog lidt svært at se, ud fra billedet Jan har lagt på, hvordan slangerne er forbundet; kan nogen forklare? (Ikke mindst hvis der som i Wiki-teksten kommer "A high speed vehicle" ud af det C):O)
144341: sv: sv: sv: sv: sv: Motor går amok ?!? (14-08-2014 16:36:00) (svar på 144338)
Kenneth Lystlund #4532, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.83.139.132)
Hej,

Steen G-S har haft sat sådan et filter på sin tidligere 2,5N/A
Der står noget om det i hans blog
http://land-rover-liv.blogspot.dk/2013_11_01_archive.html

MLRH
Kenneth
144351: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor går amok ?!? (14-08-2014 20:16:55) (svar på 144341)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.212.243)
Godt Kenneth, men nu har Steen GS i mellemtiden solgt omtalte bil til et andet klubmedlem her i Regionen; om nævnte system så stadig er intakt må tiden vise. I flg. foto på Steen hjemmeside, er der mere i det en anførte udlufter.
144352: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor går amok ?!? (14-08-2014 21:26:44) (svar på 144351)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Hvorfor skulle Kenneth´s indlæg udløse et "men"??
Det er vel reelt nok selvom bilen skulle have skiftet ejer?
Hvorvidt Steens monterede filter stadig er intakt har vel ingen relevans for denne tråd?
Det billede på Steens side og Jan´s billede, er ikke indeholdende den udskiller som jeg henviser til men mon ikke den har nogenlunde samme funktion? Det må blive et gæt.
Men som sagt tidligere er mit (og andres) råd at enten afblænde studsen i bundkarret (for så kommer der ihvertfald IKKE olie op) ELLER montere en dertil udviklet olieudskiller.
Da jeg er stor tilhænger af at prøve det billigste først så vil jeg foreslå at afblænde studsen og se hvad der sker. Er der MEGET luft op af olie påfyldnings hullet så er der nok vel rigeligt med underkompression til at begynde andre eksperimenter..

144353: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor går amok ?!? (14-08-2014 21:29:26) (svar på 144351)
Kenneth Lystlund #4532, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.145.152.197)
Det er jeg klar over at bilen er solgt og systemet er formentligt heller ikke intagt mere, da bilen blev solgt med en 200DI motor som skulle ligges i, men der blev efterspurgt om det kunne lade sig gøre og om rørføring og det kan det altså godt.
Link til bloggen var til inspiration, da Steen jo har lavet mange spændende til ved sine tidligere Land Rovere, men altså også denne med cyklonfilteret på motoren og vist også fordi der var et lignende problem med motorolie og motoren var ved at løbe løbsk.

MLRH
Kenneth
144362: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor går amok ?!? (15-08-2014 08:22:28) (svar på 144353)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Når jeg læser denne tråd, og andre, så kommer jeg i tanke om forfatteren Salman Rushdie der for nogen år siden, da internettet stadig var i sin spæde barndom, udtalte noget i retning af at en af de største udfordringer i det nye årtusind ikke var adgangen til informationer, men derimod at sortere i den helt utroligt store mængde inmformationer der ville vælte ind. Udfordringen ville især bestå i at vurdere hvad der var autentisk og ikke mindst relevant.

Det kan man sige måske også gælder for fora som disse, og ikke mindst kan man jo spørge sig selv om dette indlæg har været vedkommende. Men den skarpsindige aner måske en pointe. ;)

Mvh Niels
146440: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor går amok ?!? (21-12-2014 11:29:25) (svar på 144362)
Lars Prior #8981, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.162.247.28)
Løsningen på problemet var :

Tidligere ejer havde sat slangen fra oliepåfyldningsdækslet direkte over i slange studsen på indsugningen
Fik indkøbt den sk "breather" ENGERR1471 og monteret denne, og den ser nu ud til at kunne køre med næsten fuld gas uden at få gå-amok anfald.
Takker for gode råd