146289:
sv: sv: brændstof økonomi eller hvad man nu skal kalde det!! (15-12-2014 10:00:52) (svar på
146287)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (
ip-adr: 83.92.187.18)
Ovenstående er naturligvis forbruget på min 2.25 Benz.
Nu spurgte du også til diesel. Efter hvad jeg har ladet mig fortælle, så går de 10-11 km/l. Og der er mange der sværger til diesel, nogen mener endda at en diesel er mere driftsikker. Måske. Til gengæld er den meget dyrere og sværere at reparere på, dyser og fordeler-pumpe skal måske på special-værksted. Vakuum-forstærkeren skal have en særlig tank og et særligt spjæld osv. En benziner er mere enkel at gå til.
Dertil kommer at en 2.25 Diesel larmer mere og da det er en dieseludgave af benzin-motoren, så har den faktisk lavere moment og færre HK end benzineren.
Så tommelfingeren er, skal du pendle i den hver dag, så kig efter en diesel. Skal den blot bruges til lidt lokal kørsel og lidt hobby-ture i weekenden, så kig efter en benziner.
Hvis du vil bruge den til daglig, så skal du være indstillet på at en 88" veteran ikke er nogen moderne bil og den kan ikke køres som en sådan. Ruderne dugger, styretøjet er trægt, tromlebremserne er ikke som moderne skivebremser med ABS. Varmeapperatet er sikkert utilstrækkeligt og måske vil det regne ind, og du kan næppe høre radio. Selvfølgelig kan man opgradere en seriebil med støj og varmeisolering, varme i forruderne osv. Og det er der da også mange der får meget fornøjelse ud af at makke med. Og det er vist nøgleordet for seriebiler. Du skal ha lyst til at makke lidt med dem. De kræver lidt vedligehold.
Og lige en ting mere. Hvis du vil bruge en 88" Veteran regelmæssigt, så bør du have den på en alm. forsikring. Var til Motorhistorisk Samråds generalforsamling i sidste måned, og der hørte vi nogen gruopvækkende historier om hvordan veteran-forsikringerne ofte ikke dækker, fordi skade er sket ud for ens arbejdsplads el. lign. Men det ved du sikkert allerede. :)
Mvh Niels