153609:
sv: sv: Defender v. Disco3 (10-05-2016 10:01:15) (svar på
153605)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 86.58.248.154)
Jeg har haft 2 Disco 3'ere, begge i camper udgaver. En købt som ny i 2007. Den kørte jeg 80.000 km med på 2 år og eneste fejl var en egr-ventil. Der var kun omkostninger til service, som på det tidspunkt ikke var urimeligt, men der var også stadig nybilsgaranti tilbage, da jeg solgte den. Så omkostningen var afskrivningen og den vil altid være stor på en ny bil i den prisklasse.
Så købte jeg en brugt i efteråret 2015, også en 2007'er. Jeg havde ellers forsvoret, at jeg skulle have en igen pga de mange historier, men jeg blev så alligevel forledt, da jeg fandt en der i min optik var billig. Den havde kørt 290.000 km, og var fuldt serviceret hos en stor LR forhandler. Alt det dyre var lavet, herunder bøsninger, bærearme mm, som Struntze også omtaler, der var skiftet tandremme til tiden osv, så det burde ikke kunne gå galt, selvom det jo altid må betragtes som et lotteri, at købe en bil med så højt et kilometertal. Efter 10.000 km og 3 måneder stoppede den pludselig på vej rundt i en rundkørsel, og så har den ikke kørt siden. Det viste sig at være en aksel til et remstrammerhjul, integreret sammen med oliepumpe og dæksel, som var knækket, men et totalt motorhavari til følge. Det krævede en ombytningsmotor som ilagt ville koste ca 100.000 + moms. Min pris ville være 90.000 kr, og det nægtede jeg at ofre på den. Resultatet var efter lange forhandlinger, at den blev købt tilbage, dog med et vist tab og den blev som et led i aftalen udskiftet med en Freelander 2 (som også er en fin bil, men ikke så alsidig som en Disco 3).
Hvis du køber en Disco, så skal du - ud over alt det andet - sikre dig, at den ikke kun har fået skiftet tandremme, men at den også har fået den nye type oliepumpe, hvor den pågældende aksel sidder. Hvis det havde været lavet på min var skaden ikke sket, og hvis jeg havde fået det at vide ved købet havde jeg nok gerne betalt de få tusind kroner ekstra for at sikre mig mod skaden. Desværre er det en kendt fejl, har jeg jo efterfølgende kunnet læse mig til. Du skal ligeledes sikre dig at købe den hos en forhandler, hvor der er en garanti, og lade være med at forledes til at købe den "engros", "for kunde" eller lignende. I så fald giver det problemer hvis der sker noget.
Nå alt det er sagt, må jeg også bemærke at jeg har elsket hver eneste kilometer jeg har kørt i dem. Det er den mest alsidige og formidable familiebil jeg overhovedet kender. Men det koster at holde dem kørende, og langt de fleste, der er på markedet har kørt rigtig mange kilometer, og ikke alle er specielt godt serviceret, også pga omkostningerne. Det skal også siges at jeg ikke har oplevet el-fejl, men jeg har da set nogle til salg med lysende lamper til luftaffjedring mm.
Jeg har også i "gamle dage" kørt Defender - det hed de ikke den gang - men skiftede så over til Disco 1 - og -2 - og -3, og det er stærkt vanedannende.
Mvh
Lars Ellegaard
3926 nsj.