161238:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: Veteraner i fremtiden (07-05-2019 17:52:54) (svar på
161236)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (
ip-adr: 5.186.124.255)
Jeg mener til gengæld at det ikke bliver værre. Det bliver bare anderledes. Det er muligt at land roverne ikke har haft de store problemer, men det skyldes måske manglende generel viden om Land Rover i systemet. Tænker også de fleste kan finde ud af at gå "stille med dørene" når man har ilagt Toyota-motorere mv.
Men der har været problemer, især amerikanerbil-klubberne kan have svært ved at få importeret og synet en bil med anden motor eller lign. Men selv folkevogne er blevet nægtet veteranstatus fordi de var udstyret med "aftermarket-fælge" Godt nok tidstypiske for årgangen, men ikke standard.
Og i det hele taget kan det være svært at holde en vogn kørende hvis man ikke må bruge de reservedele der nu en gang er tilgængelige. Det er muligt det ikke er noget der bekymrer os, det ligger ligesom i Land Rover ånden at hvis man kan få dimsen til at passe på, ja så må det være en dims til en Land Rover. Og da hverken Skat eller Synsmanden ved bedre, ja så går den.
Motorhistorisk arbejder jo ikke kun for Dansk Land Rover Klub men for alle med interesse i gamle biler. Bla har de været med til at undgå at de hysteriske brændstofafgifter på import af brugte biler ikke rammer veteranbilerne. Vi kan stadig "nøjes" med den gamle udregning. Motorhistorisk har også fået gennemført veteranstatus, i nogen sammenhænge, fra vognen er 30 år, og har været med til at blot fordi en vogn er 35 år så skal den ikke partout afgiftberigtiges efter 40% reglen, men kan også afgiftberigtiges efter samme regle som alm brugte biler hvor det er forventet salgspris der er udgangspunktet. Dette for at undgå den groteske situation hvor en bil pludselig stiger voldsomt i afgift fra den ene dag til den anden. Inflationen i 80'erne gør jo at 40% reglen ikke er så atraktiv for de yngste årgange veteraner.
Så det er vel også noget der er til vores fordel.
mvh Niels