16339:
sv: Slut med gule plader (15-07-2004 20:04:35) (svar på
16315)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (
ip-adr: 80.161.32.191)
Bemærk venligst, at det kun er løs politikkersnak. Desværre kan jeg ikke påstå, at de involverede personer har fået hedeslag, men nærmere et regnslag i hovedet, så deres klarsyn er blevet van(d)vittig forstyrret.
Der er mange erhvervsdrivende, som vælger en varebil til kombineret erhvervs/privat brug og betaler afgifter derefter.
Mon de kloge politikkere har taget højde for det ?
Og i en tid, hvor de danske afgifter er i EU's søgelys, vil det være uklogt, at fremsætte den slags ændringer, idet begrebet varevogne til privat brug også kendes fra andre europæiske lande.
'Vi har valgt et højt skatteniveau' - står der skrevet, men det er ikke korrekt: ' Vi er tvunget til, at have et højt skatteniveau, idet landet fattes indtægtsgivende råstoffer i større og vedblivende mængder'. Dette emne kunne jeg holde et mindre foredrag om, men det hører nok ikke hjem her.
Bemærkelsesværdig er dog, at flybenzin fortsat ikke bliver beskattet i noget land. ASf een eller anden årsag har staterne valgt, at se bort fra denne indtægtskilde. For Danmarks vedkommende ville det betyde en indtægt på ca. 1,5 milliarder DKK årligt og hvis brændstofafgiften for benzin og diesel ville falde med hhv. 0,50 og 1,00 DKK, ville det betyde en provenustigning på 2,5 milliarder.