tilbage

Land Rover Forum  

Index
24959: donkraft (18-06-2005 23:44:38)
Torben Kjeldgaard Larsen #5441, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.107.98.205)
hej
Jeg overvejer at anskaffe en værkstedsdonkraft til min 90"
Hvor højt skal den mindst kunne løfte for at kunne bruges?

-Torben
Index
24961: sv: donkraft (19-06-2005 10:06:06) (svar på 24959)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 83.91.120.6)
Hejsa!

Næsten en hvilken som helst donkraft kan bruges, hvis man bare skal skifte et hjul...

Men skal man arbejde på bilen er det altså meget hensigtsmæssigt med en donkraft der kan løfte bilen så højt at man kan placere et par solide bukke under akslerne.

Biltema har en værkstedsdonkraft (kaldet en højtløfter) som fungere meget udmærket. Den løfter 800mm. Prisen er vist lige omkring en tusse. Tilsvarende værkstedsdonkrafte i "professionel kvalitet" koster omkring 3500 kr, og den eneste forskel er lidt bedre manøvredygtighed og mere letløbende hjul. Konstruktionsmæssigt (og dermed sikkerhedsmæssigt) er modellerne ellers meget ens!

En anden type donkraft er hi-liften. Hvis du ikke i forvejen har en hi-lift, så overvej om ikke det skulle være din første donkrafte-investering. Hi-liften kan - udover meget andet - løfte din bil så højt at du kan sætte et par bukke under akslerne. Arbejd *aldrig* under eller i nærheden af en bil som kun er løftet i en hi-lift. De er *meget* sidetværs ustabile (men netop dette er en uvurderlig fordel når bilen skal løftes op af et par dybe mudderhuller og over på et par sandstiger!).

Hi-liften kan også benyttes som trækspil, samt til at presse dækket af fælgen når man selv skifter eller lapper dæk. I Region Nordjylland er der er planlagt en værkstedsdag hos mig den 3. september hvor de forskellige anvendelser for en hi-lift vil blive gennemgået.

Uanset hvad du vælger så hold dig fra de helt billige donkrafte. På trods af at de ofte sælges som 2-tons donkrafte så er det altså sket at de er kollapset under vægten af en landrover.

Og husk at en donkraft egentlig kun er beregnet til at løfte bilen når der skal skiftes hjul. Skal man arbejde på bilen skal der bukke under.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
24987: sv: sv: donkraft (20-06-2005 08:30:18) (svar på 24961)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Hej Kim.

Er der en smart måde at løfte akslen på en skruefjederbil, med en Hi-lift?

Min erfaring er at bilen skal faretruende højt op, for at få hjulet løftet, for slet ikke at tale om hvis jeg skal løfte bilen så højt, at jeg kan få bukke ind under akslen, hvis der skal arbejdes på bilen.
Et andet problem er at min carport kun har 5 CM frihøjde over taget, så hvis bilen skal løftes mindst 20CM for at hjulet letter, så har jeg ikke længere tag over hovedet.

Jakob.
Index
24988: sv: sv: sv: donkraft (20-06-2005 08:59:05) (svar på 24987)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 83.91.120.6)
Hej Jakob!

Frihøjde i værkstedet er en ting jeg kun meget sjældent tænker på - jeg har ca 4m! :)

Men der er forskellige løsninger således at du også kan bruge hi-liften i en normalhøjde garage.

Du kan bruge en af de normale laststrammere med skralde. De billige fra jem og fix er udmærket til formålet. Denne laststrammer strammes omkring akslen og rammen, således at fjederen ikke tillades fuld udstrækning. Derefter løftes bilen på normal vis med hi-liften. Denne procedure virker ubetinget og føjer ikke ekstra usikkerhedsmomenter til operationen. Og faktisk kan du med denne metode - ved at kombinere med at stramme både hi-lift og skraldestramme - løfte hjulet uden at skulle løfte bilen særligt højt. Derfor en meget velegnet metode til værksteder med lavt loft.

Jeg har dog set en anden - nok lidt hurtigere - metode: Nemlig at lægge en sling omkring akslen ude ved hjulet og løfte bilen i denne vha hi-liften. Det er ikke en metode jeg har prøvet - og jeg har heller ikke lyst til det. Det virker som en decideret øvelse i ustabilitet!! Hvis du forsøger denne metode så pas på dig selv - og husk endelig ikke at beskadige bremseslangen!

Og undskyld hvis jeg gentager selvfølgeligheder; men husk endelig solide bukke under aksler eller ramme inden man arbejder på eller i nærheden af bilen!


Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
24994: sv: sv: sv: sv: donkraft (20-06-2005 09:42:30) (svar på 24988)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Hej Kim.

Jeg havde ikke tænkt på din første metode, men det lyder nemt og sikkert.
Jeg havde kun tænkt på den med at løfte i akslen eller hjulet, men alle de måder jeg har overvejet, har jeg ikke turdet udføre. Så tak for tippet.

Jakob
Index
25001: sv: sv: donkraft (20-06-2005 19:08:11) (svar på 24961)
Torben Kjeldgaard Larsen #5441, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.107.98.205)
Hej Kim
Tak for svaret. Jeg tror jeg kigger forbi til værkstedaften i september, så jeg kan se hi-liften i funktion.

-Torben