tilbage

Land Rover Forum  

Index
25382: Parbolske fjedre igen igen....... (10-07-2005 16:07:44)
Christian (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.255.238)
Hejsa

Skal til at sætte nye fjeder på en serie II
Skal jeg sætte alm eller parabolske på den, hvad koster de forskellige fjeder og hvor køber man de paraboske, hvad forskellen på dem man køber ved Tohuse og dem man køber ved Meca?
Hvad med bøsninger i rammen, ubolte, lasker, støddæmpere osv skal de skiftes???

Er der TüV på begge sæt?
Index
25383: sv: Parbolske fjedre igen igen....... (10-07-2005 22:02:43) (svar på 25382)
Tine og Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 194.255.74.17)
Hej Christian, jeg kører med parabolske fjedre på vores 109"
STW den kører næsten som en defender med skruefjedre så jeg vil anbefale parabolske. (selv ved længere ture bliver nyerene på plads)
Prisen er få tusinde mere end standardfjedre.
Parabolske fjedre har større vandring end standard (godt i terræn) så der skal også nye dæmpere på, det kan også anbefales at skifte bøsningerne i ramme og fjedre til polybøsninger pga. den større bevægelse i fjedrerne og det øger komforten yderligere.

Kender ikke dem fra MECA men TIC fjedrene fra Tohuse har TüV godkendelse og er uden problemer ved syn og Keld har al dem ekspertise du har brug for.
Jeg mener TIC leverer et komplet sæt.

Ellers ring rundt til vores leverandører og få et tilbud og hør hvad det er de har vedr. godkendelser osv.

Venlig hilsen
Kenneth Poulsen
Index
25386: sv: Parbolske fjedre igen igen....... (11-07-2005 08:02:44) (svar på 25382)
Dorte & Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Hej Christian,

Jeg har lige fået parabolske på min 88" Ex-mili, og der er en verden til forskel på komfortniveauet - både på og uden for vejen - det kan kun anbefales.
Jeg har købe mine hos Wiberg, og det kan kun anbefales. SÅ vidt jeg ved behøver du ikke have en Tüv godkendelse, men "bare" en erklæring fra producenten som attesterer at fjedrene er lavet til din model/type - men det kan også hænde at sysdillikventen slet ikke opdager forskellen :)

Michael
88" 1981 SIII Exmili
109" 1968 SIIa STW
Index
25398: sv: sv: Parbolske fjedre igen igen....... (11-07-2005 20:16:07) (svar på 25386)
Christian (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.255.238)
Hej

Har lige handlet et sæt parabolske ved midtjydsk så håber vi det er godt:-)
Hvordan er det lige med dokumentation, er der nogen der har haft problemer med at få dem godkendt?

Index
25400: sv: sv: sv: Parbolske fjedre igen igen....... (11-07-2005 21:45:26) (svar på 25398)
Henrik Gurskov #5821, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 84.246.241.14)
Hej Christian
Jeg har lige været til syn med 88eren (i Advedøre) og den flinke synsman spurgte ikke engang til det, men jeg havde et dok. med for en sikkerheds skyld... mine er RM, mon ikke man kan få et stykke papir til dem fra MJ også ?


Gurskov
Index
25407: sv: Parbolske fjedre igen igen....... (12-07-2005 01:17:04) (svar på 25382)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.54.41)
Der er faktisk sket ændringer i vejledningen om detailforskrifter netop på området om at montere andre fjedre. Hvor man før kun omtalte såkaldte sænkningssæt, omtaler man nu også fjedre der hæver bilen.
Nu kan man jo læse reglerne og selv vurdere, om en TÜV godkendelse er nødvendig, men løfter fjedrene bilen mere end 20 mm. i ubelæsset stand, så er det nok en god ide at være forberedt på dokumentation. Iøvrigt vil det være lige så svært, om ikke umuligt at dokumentere at bilen er løftet mindre end 20 mm., for på en seriebil er højden jo en variabel størrelse.
Venlig hilsen
Hartley

2. Ændringer, der kræver syn
2.1 Fjedermontering, der sænker mere end 40 mm i ubelæsset stand (eller evt.
ved uoriginal justeringsmulighed giver mulighed for større sænkning end 40
mm) eller giver øget højde i ubelæsset stand (fx supplerende bagfjedre eller
afstandsklodser), anses som en konstruktive ændring, der skal registreres
efter forudgående godkendelse hos synsvirksomheden, hvor det vil blive
angivet, at der er »konstruktive ændringer« på bilen. Dette vil komme til at
fremgå af bilens registreringsattest. Der må ikke være forbehold for bilens
originalt garanterede totalvægt og akseltryk. Hvis der er betingelser til fx
bilens mindste akseltryk i tom tilstand, skal dette være overholdt. Fjedrene
skal sidde spilfrit i deres fjederskåle – også ved fuld udfjedring af hjulene.


2.2 Ved synet skal foreligge
enten
- accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan fx være i form af køretøjsoplysninger
i instruktionsbog, datablad eller lignende - af køretøjsfabrikanten
udgivet - teknisk materiale.
eller
- prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium (fx TÜV),
hvoraf det fremgår, at køresikkerheden ikke er forringet.


2.4 For fjedre, der af bil- eller fjederfabrikanten er beregnet til den aktuelle bil,
og som giver en forøgelse af højden i ubelæsset stand på op til 20 mm, kan
dokumentation jf. pkt. 2.2 undlades.
Index
25410: sv: sv: Parbolske fjedre igen igen....... (12-07-2005 08:09:19) (svar på 25407)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Hej Hartley.

Har du et link til hvor man kan finde hele foreskriften.
Der må godt nok være en del Land Rovere (min egen incl.), der vil få problemer til syn, hvis ikke der må være spil i fjederskålene ved fuld udfjedring. Er der nogen der ude der oplevet det kontrolleret?
Er der nogen der ved om Old Man Emu(+2") er TÜF godkendt, og hvor man kan finde evt. dokumentatiuon for det.

Desuden må en del Range Rovere fejle på grund af trætte bagfjedre. De hænger da mere end 40 mm.

Jakob Edelvold