tilbage

Land Rover Forum  

Index
25526: Veteran registering (17-07-2005 11:47:48)
Bo Vestergaard Fyhring #3174, reg. vjy (medlem) (ip-adr: 147.29.74.243)
Hej Land Lover folk
Jeg har med glæde i dagens JP læst at der er lovforslag til efteråret om at 40 års aldren for veteranregistering skal gøres flydende og ikke som idag kun gældende for biler fra før 1960. Det er jo herligt at pres fra flere bil klubber kan få politikkerne til at ændre reglerne. Hvis dette træder i kraft er der sikkert flere projekter rundt i hjemmene, inklusiv mit eget, som vil blive færtiggjort.
Derfor god arbejdslyst til kommende veteranregisteringer.
3174 Bo Fyhring
Index
25527: sv: Veteran registering (17-07-2005 12:31:32) (svar på 25526)
Dorte & Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.199.104.157)
Hej Bo,

Det lyder da godt, men er det ikke 35 år som gælder for veteraner - både vægtafgifts og forsikringsmæssigt ? Er det muligheden for at få historiske nummerplader der menes - for det har hidtil været en fast grænse ?

Venter i spænding

Michael
88" 1981 SIII Exmili
109" 1968 SIIa STW
Index
25528: sv: sv: Veteran registering (17-07-2005 12:44:17) (svar på 25527)
troels (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.167.200.214)
Hej

Af vad jeg ved kan en bil der er indrigistreret førstegang før 1980 blive veteranforsikret, da grænsen med forsikring går ved 25 år. Der er er kun 1/4 vægtafgift når bilen er 35 år. Bilen skal være førstegangsindrigistreret før 1958 for at kunne få motorhistoriske korekte nummerplader.

hilsen Troels
ps. Snart indregistreret LR 80"
Index
25530: sv: sv: sv: Veteran registering (17-07-2005 13:36:22) (svar på 25528)
Dorte & Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.199.104.157)
Hej Troels,

Du kan få den "klassisk" forsikring når den er 25 år, men den skal så vidt jeg ved være over 35 år for at gå som veteran.

Michael
1 veteran 109"
1 klassisk 88"
Index
25532: sv: sv: sv: Veteran registering (17-07-2005 15:08:04) (svar på 25528)
Hanne & Knud Madsen #3283, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.82.211.19)


Vi kan takke MhS, Motor historisk Samråd, for at disse forbedringer kommer igennem.
Burde DLRK ikke også være med i dette samlede projekt, der går ud på at føre forhandlinger med myndighederne her hjemme og ikke mindst med EU via FIVA, som MhS er en del af?
Index
25533: sv: sv: sv: sv: Veteran registering (17-07-2005 15:49:13) (svar på 25532)
Erik Jørgensen #1594, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.164.27.49)
Vedr. Mhs. har jeg bragt det frem på Landsråd i gennem flere år , men det faldt ikke i god jord . Hvis DLRK skal være medlem er det hele klubben der skal betale kontigent, ca. kr. 25 pr medl.
En måde vi kan blive medl. er hvis veteranafdelingen , som nævnt i andre indslag , får en ny struktur med egen vedtægter , generalforsamling , regnskab, m.m.
Jeg mener vi i DLRK kører lidt på frihjul vedr. de fremtidige beslutninger der kommer på veteran området, så jeg støtter helt Svend Erik Juul´s NVS forslag om en strukturændring i veteranafdelingen.
Index
25539: sv: sv: sv: sv: sv: Veteran registering (17-07-2005 21:38:12) (svar på 25533)
Hanne & Knud Madsen #3283, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.82.208.172)
Jeg husker ikke helt præcist, hvor meget det koster at være medlem af MhS, men det er slet ikke 25 kr., men snarere 6-8 kr. p.a., hvilket må siges at være beskedent for at være med i en meget nyttig samling af alle bilklubber. Jo flere vi er, jo mere tæller vore argumenter selvsagt i diskussionen med de genstridige myndigheder.
Nu er min samvittighed i orden, idet jeg er medlem af en forening, indeholdende nye og gamle biler der helhjertet støtter MhS og dermed fællesskabet. Ellers ville jeg nok have det lidt underligt ved blot at høste frugten af det arbejde andre gør og betaler for.
Jeg mener nu ikke man behøver at dele klubben op i en speciel veteranafdeling og en anden for de nyere. Lige pludseligt kommer der nye forslag, som berører også nyere vogne, hvorfor jeg mener alle bør deltage i dette arbejde ved i det mindste at være medlem.
Jeg er ikke i tvivl om at MhS også vil tage et sådant spørgsmål op, selv om DLRK vælger kun at nyde og ikke yde. Så kan vi i DLRK jo grine lidt af alle de andre som spytter i bøssen til gavn for os, men er det særlig positivt?
Index
25540: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Veteran registering (17-07-2005 22:11:45) (svar på 25539)
Erik Jørgensen #1594, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.164.27.49)
Emnet har været til behandling på LR og halvvejsmøder , men selv med et kontigent på 6-8 kr. havde det ingen intersse at være med , det var for mange penge i forhold til antallet af veteraner.
For en optagelse i Mhs. kræver det en selvstændig forening i foreningen i henhold til Mhs`s vedtægter.
Jeg har også selv samvittigheden i orden da jeg er med i DMKF .Der kan vi følge med i de mange tiltag der gøres i de foreninger der har råd til at tænke på fremtiden med vores dejlige gamle biler.Vi har selv en fra DMKF i Mhs´s bestyrelsen .
Lad os bakke dem der vil gøre noget for de gamle biler ,vi trænger til nyt liv i veteran afdelingen , hvis den alså forsat skal der ,det er jo ikke noget "hyggeudvalg" som det fremgår af referatet fra LA 05,"det koster jo intet at lade Eli hygge sig med det".
Index
25545: sv: sv: sv: sv: Veteran registering (18-07-2005 02:25:26) (svar på 25532)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.54.65)
Hej Knud.
Den rettelse der her er tale om, er faktisk kun en rettelse af en smutter, der opstod sidste gang man ændrede på disse regler.
Det drejer sig om at en bil kun skal til syn hvert ottende år hvis bilen er 40 år og er fra før 1960. Som man kan se gjaldt denne regel kun et år, og det der skete, var at man indførte de 40 år, men glemte at fjerne 1960.
Dansk Land Rover klub har arbejdet for, at få denne regel ændret så den er flydende, jeg havde selv kontakt til myndighederne sidste år. Og blev lovet at reglen om 1960 skulle fjernes her i sommer.
DMHS har også arbejdet på at få bla. denne regel ændret, men ikke til en version der tjente Land Rover Folket bedst efter min mening. Deres forslag gik ud på at bilen skulle synes som veteranbil, efter visse nærmere angivne regler, bla. krav om historisk korrekthed, og begrænsning af kørte antal km. og brug iøvrigt.
Det er selvfølgelig helt i orden, set ud fra et veteranbilsmæssigt synspunkt, men det er jo bestemt ikke på den måde, Land Rover folket "holder" veteranbiler.
Det er også der, den største konflikt opstår, når vi taler om optagelse i DMHS, Kontingentet er på 7,50 kr dvs. at DLRK skulle betale små 20.000 kr. for ikke ret mange biler.
Det kunne ordnes ved at lave en selvstændig Veteranklub for Land Rovere, med en eller anden tilknytning til DLRK.
Denne Veteranklub skulle så have vedtægter, der kan godkendes af DMHS, og igen her kommer kravet, om at bilen skal være i historisk korrekt stand, ind som et must.
Det er et helt naturligt krav for alle veteranklubberne, da det jo er det legen, går ud på, men jeg er langt fra overbevist om at ejere af veteran Land Rovere, ønsker at lev op til disse krav, og det er tvivlsomt, om der overhovedet er nogen, der har en serie I eller II, der er i historisk korrekt stand. Veteran registret ville i hvert fald være meget kort, hvis vi havde sådanne krav.
Der altså kort sagt en verden til forskel, i opfattelsen af hvad en veteranbil er mellem medlemmerne af DMHS og DLRK.
Og det er hoved årsagen til, at vi ikke blev medlem af DHMS, sidste år.
Jeg mener derfor, at spørgsmålet om hvem der yder og hvem der nyder, i dette tilfælde ikke er relevant, og den daværende hovedbestyrelse ønskede ikke, at vi skulle være medlem af en organisation, der arbejdede imod vores medlemmers interesser, og derfor frarådede vi Landsrådet at ændre på Veteranregistret, så vi kunne søge optagelse.
Hvis der er medlemmer af DLRK, der gerne ser en Veteranbilsklub for Land Rovere, så synes jeg bestemt de skulle starte een.

Venlig hilsen
Hartley
Index
25549: sv: sv: sv: Veteran registering (18-07-2005 08:08:23) (svar på 25528)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Vedrørende historisk korrekte nummerplader, kan man med fordel kigge på siden: www.nrpl.dk
Der står alt hvad der er værd at vide om nummerplader. Ikke kun historisk korretkte men alle nummerplader.

Hilsen jakob edelvold