tilbage

Land Rover Forum  

Index
27728: torpedo rep. (01-10-2005 22:30:37)
lotte (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.247.233)
hej, er der nogen der ved hvor man kan få lavet rust i torpedoen, den er lidt rådden. venlig hilsen lotte
Index
27730: sv: torpedo rep. (02-10-2005 00:13:40) (svar på 27728)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.231.183.190)
Optag endelig ikke dette indlæg som uhøflighed; men det er altså lidt svært at svare med en nogenlunde grad af relevanthed på dit spørgsmål når man ikke ved hvor i landet du kommer fra.

Det er trods alt langt fx. at køre fra Skagen til Lolland blot for at få svejset lidt plade sammen...

Hvor er torpedoen angrebet? Hvor store områder er der tale om?

Hvis det skal kunne betale sig at reparere en slemt rusttæret torpedoplade skal det være fordi man enten selv kan svejse eller alternativt kender een som vil gøre det for få penge. Går man til en karroserismed vil det sandsynligvis være langt billigere at skaffe en ny torpedo brugt og så sætte denne i. Men det kommer selvfølgelig helt an på hvor grimt angrebet torpedoen er!

Hvis man vil holde lidt ældre biler kørende er det en god ting at lære sig at svejse. Så kan man udføre denne slags reparationer selv. Materiale-omkostningerne til den slags reparationer er meget små - det er timerne som gør det dyrt.

Hvis du har adgang til et sted hvor bilen kan stå tørt og i læ ville jeg derfor egentligt anbefale at du investerer i et svejseanlæg, således at du selv vil kunne udføre reparationen.

Hvis dette ikke er aktuelt, så vend tilbage med lidt mere information om rustangrebets udstrækning og geografisk lokation. Så er jeg sikker på at der kommer mere konkrete svar!


Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
27755: sv: sv: torpedo rep. (03-10-2005 19:11:38) (svar på 27730)
lotte (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.94.157.78)
okay tak for svarene, jeg bor i kolding og hva er et svejseværk. venlig hilsen lotte.
Index
27756: sv: sv: sv: torpedo rep. (03-10-2005 19:16:23) (svar på 27755)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.45)
Et svejeværk er det, som også kaldes et svejsapparat, altså en relativ mobil enhed, som man udfører svejsearbejde med !
Index
27757: sv: sv: sv: torpedo rep. (03-10-2005 19:59:52) (svar på 27755)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.91.120.38)
Hej Lotte!

Her er et par adresser og lidt mere info til dig:

Hvis du står med et akut behov for at få tingene lavet her og nu - fx fordi bilen skal til syn - findes der et værksted ved Viborg kaldet Tohuse Auto. Keld fra Tohuse har ry for at være danmarks dygtigste mekaniker når det gælder ældre landrovere! Du kan finde yderligere oplysninger på http://www.tohuseauto.dk/

Hvis du derimod har bedre tid - og mod på selv at udføre reparationsarbejdet - kan du købe reparationsstumper til torpedopladen hos Midtjydsk Reservedelslager (de hedder vist MECA nu); men de kan stadig findes på http://www.midtjydsk-reserve.dk/

(Du er ikke logget ind, så jeg ved jo ikke om du faktisk allerede er medlem af klubben; men vil i den forbindelse lige gøre opmærksom på at Midtjydsk giver en betragtelig rabat til medlemmer af DLRK.)

Hvis du aldrig har svejset før vil det dog nok tage lidt tid at få oparbejdet øvelsen til at udføre reparationerne korrekt. Bemærk dog at det ikke er en proces som er specielt svær; det kræver bare øvelse!

Selve svejseværket er en boks af varierende størrelse. Små modeller er udstyret med bærehåndtag; medens større modeller trilles rundt på hjul.

Svejseværket tilsluttes strøm og nedtransformere derefter spændingen fra stikkontakten til omkring 24 volt. Samtidigt med nedtransformeringen af spændingen gives der mulighed for at øge strømstyrken.

Når et emne skal svejses føres der en elektrode tilsluttet svejseværkets 24 volt hen til emnet. Emnet er i forvejen tilsluttet stel (minus) på svejseværket. Der vil derved dannes en gnist (lysbue) hvor strømmen vandrer imellem elektroden og det emne der skal svejses. Denne lysbue er *meget varm* og smelter derfor emnet, således at fx. to stumper af jern kan smeltes sammen. Normalt tilføres der yderligere materiale i svejsningen, enten i form af elektroder eller tråd.

Du kan vælge imellem almindelige MIG-svejsere, TIG-svejsere og pind-svejsere. Til dit formål vil det næsten udelukkende være relevant at kigge efter en MIG-svejser.

MIG betyder at der bruges en inaktiv (stabiliserende) gasart ved svejsningen. Gassen er nødvendig for at holde ilten væk fra det smeltede materiale under svejsningen. MIG-svejsere er normalt de letteste svejsere at lære at betjene, fordi selve svejsetråden føres frem automatisk. Gasarten der benyttes kan være CO2 eller Argon. Det er lettest med Argon; men giver den største styrke med CO2! (Til dit formål vil styrkeforskellen i øvrigt være fuldstændigt ligegyldigt!)

Et svejseværks styrke (altså evne til at levere nok strøm til at smelte selvt tykt metal) måles i den strømstyrke svejseværket kan levere. Selve strømstyrken måles i enheden ampere. Hvis du *kun* skal svejse i karosseriplade (torpedoplade) vil du kunne klare dig med en 130amp svejser som kan drives fra en almindelig 230V stikkontakt. Jeg vil dog anbefale at du skaffer dig en "ordentlig" svejser allerede i første omgang fordi du senere hen sandsynligvis også vil på brug for at udføre reparationer på bilens chassisramme. Og der vil 130 ampere altså være lige i underkanten til at sikre en gennemtrængende og solid svejsning. Derfor bør du nok kigge efter en svejser med mindst 180 ampere strømstyrke. På svejsemaskinen vil der også stå en del om intermittiensfaktoren ved den angivne strømstyrke. Dette er dog af mindre betydning for din anvendelse - er kun vigtigt hvis man skal svejse med høj styrke i længere tid af gangen.

Har selv en 200amp migatronic - den har indtil videre klaret alle de opgaver jeg har udsat den for!

Du kan finde relativt prisbillige svejsemaskiner i både Harald Nyborg og Biltema.

Du er selvfølgelig velkommen til at spørge igen. Hvis du har mulighed for at vedhæfte et par billeder der viser de rustangrebne steder vil der også kunne komme mere konkrete råd til udbedringen.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad



Index
27784: sv: sv: sv: sv: torpedo rep. (04-10-2005 21:53:41) (svar på 27757)
jens jacob (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.79.218.184)
dette inlæg er ikke for at fornærne nogen overhoved men jeg har i flere år nyt godt af jeres store viden om lr nu tænkte jeg så at det kunne intereser nogle med lidt viden om svejsning.

til at svejse i torpedoen på en lr (eller i rammen) er MAG (Metal Aktiv Gas)svejsning den oplagte løsning dvs enten co2 eller arco2 mix med en masiv tråd på enten 0,6 eller 0,8 mm. Co2 er billigere end mix og ganske fin til tyndplade og 0,6mm tråd vil for en ikke øvet være næmmere at "styre". arco2 fordel er at man kan opnå støre strøm tæthed og der med støre svejsehastighed det gælder dog kun i støre plade tykkelsere hvor der køres med Mange flere amp end til at svejse lr. Ren argon dvs MIG gir ikke et godt resultat i stål meget ringe intrængen og ringe evne til at rense urenheder væk

hilsen jens jacob
Index
27785: sv: sv: sv: sv: sv: torpedo rep. (04-10-2005 22:20:10) (svar på 27784)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.91.120.38)
Hejsa Jens Jacob!

Med "Argon" mente jeg nu også blandgas. Der hvor jeg får flaskerne fyldt op benævnes det aldrig andet en argon; selvom der vist kun er omkring 8% blandet i CO2.

Mht. MIG/MAG så er det meget sjældent at den korrekte betegnelse bruges fra forhandlere som fx. Harald Nyborg og Biltema. For dem går det fint at reklamere for en MIG-svejser med tilhørende CO2-flaske... Også selvom det jo egentligt er en gang selvimodsigelse.

Og til information for den oprindelige spørger, Lotte, som muligvis undrer sig over termerne: MIG er betegnelsen for en inaktiv stabiliserende gasart (Metal Inert Gas), medens MAG (Metal Active Gas) stabiliserer gennem en kemisk reaktion. Hovedformålet med gassen er at fortrænge ilten fra det smeltede metal.

Og Jens Jacob har faktisk fuldstændig ret; svejsning med CO2 er egentligt MAG-svejsning. Så vidt jeg ved (hører gerne nærmere hvis der er andre muligheder) benyttes kun Argon eller Helium til MIG-svejsning. (Helium og Argon er begge 8. hovedgruppe - de inaktive gasarter)

Index
27822: sv: sv: sv: sv: sv: sv: torpedo rep. (05-10-2005 22:23:11) (svar på 27785)
jens jacob (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.79.219.246)
hej igen

jo det er kun argon og helim der er intresante af ædel gasserne der bruges til mig/tig svejsning da de andre alle er giftige eller radio aktive helium er faktisk et bedre valg til mig/tig end argon fordi nedsmeltingen kan gøres meget støre. ved halvautomatiske/automatiske går det op til 40% hurtigerer end med argon det skal naturligvis holdes op mod at helim er mange gange dyre end argon i europa, i usa bruges der ikke stort set ikke andet end helium da der her er billigere end ar fordi det findes i lommer lige som naturgas. til hobby/hjemme brug er det fine ved helium at man faktisk kan tig svejse aluminiums legeringer med jævnstøm når der bruges helium ,det går jo ikke med argon

jj
Index
27829: Hej Lotte! Er du stadig med? (06-10-2005 08:16:52) (svar på 27822)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Hej Lotte?

Jeg vil bare lige høre, om du har fået noget ud af de input du her har fået.
Jeg vil også lige høre, om du har bestemt dig for hvad du vil gøre.

Jakob Edelvold
Index
27748: sv: torpedo rep. (03-10-2005 14:30:26) (svar på 27728)
Poul-Erik Andersen #0097, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.198.43.192)
Det er jo svært at svare på dit spørgsm når vi ikke hvor du bor selvom danmark er et lille Land.