Hej Lotte!
Her er et par adresser og lidt mere info til dig:
Hvis du står med et akut behov for at få tingene lavet her og nu - fx fordi bilen skal til syn - findes der et værksted ved Viborg kaldet Tohuse Auto. Keld fra Tohuse har ry for at være danmarks dygtigste mekaniker når det gælder ældre landrovere! Du kan finde yderligere oplysninger på
http://www.tohuseauto.dk/Hvis du derimod har bedre tid - og mod på selv at udføre reparationsarbejdet - kan du købe reparationsstumper til torpedopladen hos Midtjydsk Reservedelslager (de hedder vist MECA nu); men de kan stadig findes på
http://www.midtjydsk-reserve.dk/(Du er ikke logget ind, så jeg ved jo ikke om du faktisk allerede er medlem af klubben; men vil i den forbindelse lige gøre opmærksom på at Midtjydsk giver en betragtelig rabat til medlemmer af DLRK.)
Hvis du aldrig har svejset før vil det dog nok tage lidt tid at få oparbejdet øvelsen til at udføre reparationerne korrekt. Bemærk dog at det ikke er en proces som er specielt svær; det kræver bare øvelse!
Selve svejseværket er en boks af varierende størrelse. Små modeller er udstyret med bærehåndtag; medens større modeller trilles rundt på hjul.
Svejseværket tilsluttes strøm og nedtransformere derefter spændingen fra stikkontakten til omkring 24 volt. Samtidigt med nedtransformeringen af spændingen gives der mulighed for at øge strømstyrken.
Når et emne skal svejses føres der en elektrode tilsluttet svejseværkets 24 volt hen til emnet. Emnet er i forvejen tilsluttet stel (minus) på svejseværket. Der vil derved dannes en gnist (lysbue) hvor strømmen vandrer imellem elektroden og det emne der skal svejses. Denne lysbue er *meget varm* og smelter derfor emnet, således at fx. to stumper af jern kan smeltes sammen. Normalt tilføres der yderligere materiale i svejsningen, enten i form af elektroder eller tråd.
Du kan vælge imellem almindelige MIG-svejsere, TIG-svejsere og pind-svejsere. Til dit formål vil det næsten udelukkende være relevant at kigge efter en MIG-svejser.
MIG betyder at der bruges en inaktiv (stabiliserende) gasart ved svejsningen. Gassen er nødvendig for at holde ilten væk fra det smeltede materiale under svejsningen. MIG-svejsere er normalt de letteste svejsere at lære at betjene, fordi selve svejsetråden føres frem automatisk. Gasarten der benyttes kan være CO2 eller Argon. Det er lettest med Argon; men giver den største styrke med CO2! (Til dit formål vil styrkeforskellen i øvrigt være fuldstændigt ligegyldigt!)
Et svejseværks styrke (altså evne til at levere nok strøm til at smelte selvt tykt metal) måles i den strømstyrke svejseværket kan levere. Selve strømstyrken måles i enheden ampere. Hvis du *kun* skal svejse i karosseriplade (torpedoplade) vil du kunne klare dig med en 130amp svejser som kan drives fra en almindelig 230V stikkontakt. Jeg vil dog anbefale at du skaffer dig en "ordentlig" svejser allerede i første omgang fordi du senere hen sandsynligvis også vil på brug for at udføre reparationer på bilens chassisramme. Og der vil 130 ampere altså være lige i underkanten til at sikre en gennemtrængende og solid svejsning. Derfor bør du nok kigge efter en svejser med mindst 180 ampere strømstyrke. På svejsemaskinen vil der også stå en del om intermittiensfaktoren ved den angivne strømstyrke. Dette er dog af mindre betydning for din anvendelse - er kun vigtigt hvis man skal svejse med høj styrke i længere tid af gangen.
Har selv en 200amp migatronic - den har indtil videre klaret alle de opgaver jeg har udsat den for!
Du kan finde relativt prisbillige svejsemaskiner i både Harald Nyborg og Biltema.
Du er selvfølgelig velkommen til at spørge igen. Hvis du har mulighed for at vedhæfte et par billeder der viser de rustangrebne steder vil der også kunne komme mere konkrete råd til udbedringen.
Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad