tilbage

Land Rover Forum  

Index
39574: Momentvise problemer ved start (13-11-2006 14:38:27)
Thomas Elm Kampmann #7057, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.166.64.102)
Min ellers dejlige TD5 er begyndt at svigte mig.

Ved start lyser symbolerne for motor og forvarme momentvis ikke. Starteren kører som den skal men bilen starter ikke.
Jeg skal førsøge omkring 20 gange og endelig lyser de to gule symboler og bilen starter uden problemer.

Kan det være bundstykket i tændingslåsen eller kan det være et relæ der ikke tager fat (hvor sidder det i øvrigt) ?

Mvh Thomas

Index
39581: sv: Momentvise problemer ved start (13-11-2006 17:05:05) (svar på 39574)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.52.103.197)
Hej Thomas du har selv sandsynligvis givet svaret, bundstykket er en af de sædvanlige fejl, bilerne burde sælges med en 3-4 bundstykker sammen med værktøjssættet ;-)
mvh
Kenneth Poulsen
Index
39594: sv: Momentvise problemer ved start (13-11-2006 22:31:52) (svar på 39574)
Brian Jørgensen #7294, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.163.215.26)
Hej Thomas
Jeg har haft et lingende problem og har løst det.

Problemet kan skyldes en defekt starter. Når du drejer nøglen kører starteren, men bilen springer ikke igang med det samme.. Du skal cykle et stykke tid og så kommer den? Lur mig om den ikke en gang imellem klikker, ellers kommer den til det.

Under indsugningsmanifolden sidder starteren. en Japansk Tenso.
Måske skal man starte med punkt 8 og anskaffe et kontaktsæt
1) Sikre at der ikke er strøm til starteren.
2) Løsne ledninger og stikket
3) Løsne de to skruer du kan se nedefra.
4) Ved hjælp af diverse knækled, forlængere mv. kan du løsne den øverste skrue. du skal have det ind under manifolden. Det kræver et varmt sted at stå, slukket mobil, at børnene er lagt i seng, konen ser tv eller taler med sin søster og en stor potion tålmodighed samt viljen til sejr.
5) Fjern startmoteren.
6) På siden af moteren sidder et relæ. Løsne de 3 skruer og fjern dækslet. Tag stemplet i midten op.
7) konstater om de to kobber kontakter er brændt væk. du kan også se om der er god kontakt mellem stempel og kontakter.

Er de væk, er det tegn på en defekt startmotor og du bør skifte den. Du kan du dog foretage en nød reperation.

8) erstat de de gamle kontakter med et nyt sæt eksempelvis CARGO contact kit nummer 135384. De forhandles af firmaer der laver strøm på biler.
9) Montér dæksel og monter starteren. Brug kun de to nederste skruer. du skal jo have det hele af igen når du har den nye starter.
10 Montér strømmen igen og start bilen. Den vil nu have nemmere ved at starte, men kerneproblemet er ikke afhjulpet, før du har monteret ny starter.

Men!
Bundstykket kan være problemet. Ha altid en liggende i reserve.
Kontroller at der ikke er olie i computerstikket. Det blå stik der sidder forrest på motoren. Der må ikke være olie i det.
Kontroller at starteren for den strøm den skal have.

Problem kan skyldes at starten ikke kører hurtig nok eller at der dannes et magnetfelt som driller en startsensor.

Er der mon noget jeg glemt hmmmm. Eller så skriver du bare.

Håber mit indlæg kan bruges

110" TD5 hilsen fra Skanderborg
Brian Jørgensen
Index
39603: sv: sv: Momentvise problemer ved start (13-11-2006 23:49:58) (svar på 39594)
Thomas Kampmann (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.191.11)
Hej Brian

Tak for din uførlige beskrivelse og tak for din hurtige reaktion per telefon tidligere i dag. Ja der er nok at gå i gang med og mange fejlkilder mvh Thomas
Index
40224: sv: sv: Momentvise problemer ved start (29-11-2006 14:59:23) (svar på 39594)
Thomas Elm Kampmann #7057, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.63.191.11)
Hej igen

Det var selvfølgelig ikke tændingsbundstykket men den dyre løsning. Ny starter og bilen kører nu perfekt.

Tusinde tak for hjælpen.