40806:
sv: Et lille spørgsmål. (18-12-2006 16:04:41) (svar på
40775)
Finn Kragh Lundsgaard #7635, reg. fyn (medlem) (
ip-adr: 80.160.119.178)
Hej Mark
Jeg er meget ny i LR regi også og det er jo ikke en alm. personbil du er ved at falde for, og som de andre også skriver tror jeg det er vældigt fornuftigt at have et sæt erfarne øjne med ude og kigge.
Noget du ihvertilfald også skal gå igennem for rust, det er rammen, og tjek nede i batterikassen under førersædet for tæring.
Nu skriver du ikke om det er en diesel eller en benziner, men jeg har en idé om at en LR diesel er rimeligt simpelt opbygget, der vil du ikke få de problemer med vakum og karburatorer som der kan være på en ældre benzin motor,
det skal hertil siges at jeg ingen erfaring har med LR benzin motorer og dette kun er ud fra erfaring med andre typer benzin motorer.
Du kan evt. også tjekke luftfilteret om der kommer olie ud i det, dettte kunne tyde på underkompretion i motoren = slidte stempler/ringe,
Du skal dog være opmærksom at dette tjek kan du ikke gøre,
hvis det er en model med oliebadet luftfilter. Send evt. billede af filterkassen så skal jeg fortælle dig hvad det er for en type.
Tjek motoren generelt, er der mange utætheder (sveder den) ved topstykket og andre steder, ligeledes tjek gearkasserne nede under bilen for utætheder.
Tjek generelt om motoren den ryger, og hvad farve er røgen
Blå = den spiser olie = slidte stempler/stmpelringe utætte gummipakninger omkring ventiler.
Sort = problemer med brændstof = forkert justering eller dårlige brændstof tilførselskomponenter karburator/diesel injektorer/brændstofpumpe/slanger etc.
Tjek CV-joints ved forhjulene, dette kan kun gøres hvis der
ikke er eftermonteret "bælge" for at beskytte dem.
CV-joints "ikke noget man ryger" men det er de led hvorom hjulene drejer nå der drejes på rattet, og det du kan se er ligesom en blank halvkugle større end en tennisbold men mindre end en håndbold, den skal være helt glat og må ikke være angrebet af rust mærker.
Hvis der er monteret bælge kan det være af 2 årsager, enten for at beskytte dem eller skjule fejl, dette må bero på en vurdering omkring sælgers ærlighed.
Ellers skal du tænke på at det er en ældre bil du køber, den er ikke ny og der vil altid være en eller andet enten nærværende eller nært forestående reperation, og det hele skal holdes op i mod hvad du skal give for "dyret", og medmindre du er selvskruer eller kender nogen der har udstyr og kan hjælpe dig så skal du iregne x antal kroner til værkstedsregninger.
Men har du lysten og modet på at springe ud i det, så er det bare at gøre det, jeg gjorde det selv og har ikke fortrudt, syntes sådan en LR for mit vedkommende 110" 2,5D '83 er en superfed bil, også selvom der skal skrues indimellem (som på alle andre gamle biler, LR er bare sjovere at skrue i).
Mvh.
Finn Lundsgaard