tilbage

Land Rover Forum  

Index
40889: Eftertænder, hvorfor? (21-12-2006 09:57:59)
jimmi (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 89.150.181.86)
Kære ekspertpanel....
Min 88'er kører i forholdsvis høje omdrejninger når jeg holder i tomgang. De sænkes dog sædvanligvis ved et hurtigt tryk på gassen.
I de tilfælde, hvor jeg ikke kan få omdrejningerne ned står den og eftertænder i 10-20 sekunder efter jeg har taget nøglen ud.
Desuden kører den kun omkring 4 km på en liter benzin og Cold start lampen lyser (altid), selvom chokeren er trykket ind.
Jeg går ud fra det hele skyldes chokeren, men hvor skal jeg starte?

Vh Jimmi
Index
40892: sv: Eftertænder, hvorfor? (21-12-2006 11:17:14) (svar på 40889)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Diverse kabel og stangforbindelser fra pedal til motor.
Index
40894: sv: Eftertænder, hvorfor? (21-12-2006 12:01:19) (svar på 40889)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
I følge tidligere indlæg fra dig her i forum, har du investeret i en original reparationshåndbog til din 88"..
så du kunne jo starte med at åbne den og læse det kapitel der omhandler karburator m.m.

hint...hvis chokeren er skubbet helt ind, og kablet funktionerer, så er det nok ikke her fejlen ligger.

mlrh
Claus
Index
40896: sv: Eftertænder, hvorfor? (21-12-2006 12:43:23) (svar på 40889)
Rasmus Hintze #6799, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.227.16.15)
Hej Jimmi
Jeg tror heller ikke at det er chokeren! Det at den lyser kan være kontakten som hænger. Mit bud er at det er kaburatoren, tændingspunkt og speeder trækket, som er problemet! Jeg tror at speedertrækket er synderen med hensyn til gassen der ikke vil slippe og kan være det med eftertænding, da benzin vil fortsætte med at løbe gennem kaburatoren, selvom du har lukket og slukket.
Eftertænding: Har du fået kontrolleret forureningsnivauet? Det kunne også lyde som om at kaburatoren eller tændingspunktet er indstillet forkert! Hvis det er kaburatoren, så kan det være en defekt nålventil, flyder, tomgangsdyse etc. Hvor meget har den kørt, måske er det alligevel tid til at renovere kaburatoren med et rep. sæt! hvilke benzin kører du på?

Rasmus
Index
40897: sv: sv: Eftertænder, hvorfor? (21-12-2006 13:02:27) (svar på 40896)
mads (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.86.103)
Min 88' gør det også. Men kun i mak 5-6 sek. Sandsynligvis min karburator som er problemet for samtidig med at den begyndte at eftertænde er dens benzinøkonomi også blevet ringere.

kan det gøre nogen skade at den sådan står og eftertænder?

Mads
Index
40899: sv: sv: sv: Eftertænder, hvorfor? (21-12-2006 13:54:13) (svar på 40897)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.212.29.75)
Eftertænding er ikke sundt for motoren, da den så arbejder efter diesel princippet. Dvs at det er en kombination af kompression og temperatur der antænder luft/benzin blandingen. Dette vil altid ske før øverste dødpunkt, hvilket resulterer i den kendte "knalden". Det er meget hårdt for stempler, plejlstænger og krumtap, da de ikke er dimensioneret til den belastning og bør undgåes.

/tony
Index
40900: sv: Eftertænder, hvorfor? (21-12-2006 14:04:11) (svar på 40889)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Hej Jimmi

Det er meget fugtigt i vejret pt. Tilsætter du karburatorvæske? Har du skruet lidt på luft og benzinblandingen eller har du tænkt på at kontrollere tændingen (kondensator, strømfordeler). Det er små ting, der kan have stor effekt - både på motorgang og benzinforbrug.

Gode jule LR vink
Index
40903: sv: Eftertænder, hvorfor? (21-12-2006 16:55:04) (svar på 40889)
Per Brunsgaard #0536, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.53.0.49)
Hej Jimmi
Du kan spørge rundt i kredsen, hvilket tændrør de bruger hvis de har problenfri motorgang og ingen eftertænding.
Jeg havde problemer med min 88" dengang der blev ændret meget på benzin kvaliteten og oktantallet, i midten og sidste halvdel af firserne. Problemerne blev løst med ændret tændingstidspunkt og eller udskiftning af tændrør med et andet glødetal.
En enkelt gang var det svømmeren der skulle justeres, (se rep. håndbogen) da der var alt for høj benzin stand i korburatoren.
Håber du får løst problemet.
mvh per b.
Index
40926: sv: sv: Eftertænder, hvorfor? (21-12-2006 23:38:08) (svar på 40903)
jimmi (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 89.150.181.86)
Hej alle
Mange tak for alle svarene.
Jeg har endnu ikke modtaget værkstedsmanualen, så jeg har ikke noget at slå op i. Den skulle meget gerne komme inden jul.

Jeg kører på blyfri 95 og ingen karburator væske. Jeg ved ikke hvor langt den har kørt, den har nok rundet 100.000 miles et par gange, men den er fra 1984.

Rasmus, jeg tror der er noget om det du siger med speedertrækket, det vil jeg undersøge i morgen, det er vel en fjeder eller lignende der skal strammes?

Er det lige til at ændre tændingstidspunktet?

For resten, er alt omvendt under køleren på en højrestyret?

Vh Jimmi
Index
40943: sv: sv: sv: Eftertænder, hvorfor? (22-12-2006 11:41:17) (svar på 40926)
Rasmus Hintze #6799, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.227.16.15)
Hej jimmi
Bruger du "blyerstatning" i benzinen? Ellers ville det måske være en god ide, hvis ikke topstykket er konverteret til blyfri benzin! I værste tilfælde vil ventiler og ventilsædder "brænde af"! Og det ville jo være synd for motoren på sådan et dejligt køretøj, som du er i besiddelse af.
Jeg vil forslå at du bruger en tændingspistol når tændingen skal stilles, for at den bliver helt præcis. Ellers kan et trænet øre/+korrekte tændingspunkter, høre på motoren når tændingen er korrekt.

Med venlig hilsen
Rasmus
Index
41003: sv: sv: sv: sv: Eftertænder, hvorfor? (24-12-2006 14:57:01) (svar på 40943)
jimmi (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.80.129.172)
Hvordan kan jeg se om topstykket er konverteret til blyfri benzin?

Vh Jimmi
Index
41011: sv: sv: sv: sv: sv: Eftertænder, hvorfor? (25-12-2006 00:01:15) (svar på 41003)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.34.14)
det kan du ikke uden at pille det af, men hvis motoren er 5 hovedlejet er der ikke problemer med blyfri

vh claus
Index
40936: sv: Eftertænder, hvorfor? (22-12-2006 09:13:38) (svar på 40889)
Thomas Carstensen #6880, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.50.111.109)
Hej Jimmi

Da jeg fik min 2,25B med Weber registerkarburator faldt omdrejningerne heller ikke, og der var betydelig eftertænding.

Hos mig var akslen til spjældene slidt så fjederen ikke kunne trække spjældet helt i, det blev ordnet med en ekstra fjeder. Eftertændingen skyldes meget ofte for høje tomgangsomdrejninger. Da jeg sænkede dette forsvandt 80% af eftertændingen. Jeg fik også tændingen stillet og derefter oplevede jeg kun meget sjældent eftertænding.

Jeg har nu købt en ny karburator og har aldrig problemet, samtidig starter og kører motoren væsentligt bedre.

God fornøjelse med din fine gamle uopslidelige motor.
Index
40940: sv: sv: Eftertænder, hvorfor? (22-12-2006 10:17:24) (svar på 40936)
jimmi (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 89.150.181.86)
Hej Thomas
Du skriver at du først prøvede med en Weber karburator og senere en ny kaburator, hvad er forskellen? Og hvad er den nye for en, den der fik det hele til at virke?

Vh Jimmi

Index
40978: sv: sv: sv: Eftertænder, hvorfor? (23-12-2006 09:15:57) (svar på 40940)
Thomas Carstensen #6880, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.50.111.109)
Hej Jimmi

Den nye karburator er også en Weber helt magen til den gamle. Jeg ville bare hellere have en helt ny end at skulle rode med renoveringssæt til den gamle. Prisforskellen var ca. 2000 kr. + et anseeligt antal timer, pga. mit altoverskyggende talent for karburatorer. Den nye kom iøvrigt indstillet fra fabrikken, så øvelsen gik på at pille den gamle af og montere den nye.

mvh Thomas #6880