45905:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Discovery 200 Tdi (02-05-2007 08:26:00) (svar på
45895)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (
ip-adr: 83.88.121.90)
Det er ikke "bare lige" at skifte et ventilstyr. Det sidder fast ipresset topstykket.
Det der nu skal ske, at hullet skal rives/bores/fræses op, så det er 100%, og der skal fremstilles et nyt styr i passende materiale.
Det er i sig selv ikke nogen herregård, og jeg vil råde dig til at lade et cylinderfirma klare ærterne. Jeg har med held brugt Slagelse Cylinderservice mange gange.
Der skal ny, ventil fjedre, og låse, idet alt er udglødet.
Når man samler et topstykke, vil man ikke kunne se, at noget er galt, og man vil næppe have mistanken, idet det er meget usædvanligt, at et styr er sat for løst i.
Hvis man skulle få en nagende mistanke, skulle det være, hvis topstykket i det hele taget bar præg af dårligt håndværk, men du beskriver det som nyt? og sikkert pænt.
Det er manden, som satte styret i, der har negligeret, at et af styrene gik løst i, da han skiftede dem. Har har vel skullet holde fyraften og gad ikke den times ekstra arbejde med et for løst styr. Måske han heller ikke kunne lide tanken om at toppen ikke længere var en gængs handelsvare, hvis man skal være meget striks.
For at være sikker på at mine antagelser er rigtige, kunne du tage topdækslet af og starte motoren uden, og så se om ikke det blæser op ved det styr.
mvh
Knud