tilbage

Land Rover Forum  

Index
54026: Stat problemer (14-11-2007 10:39:05)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.208.168.225)
Hej alle.

Efter at have læst utallige indlæg om start relæer, stiler jeg lige et spørgsmål.

Bil 90" 200 tdi fra 1992

For nyligt kunne min bil ikke starte, da jeg havde brugt batteriet på et andet køretøj som start hjælp, som havde drænet batteriet, så spændingen blev så lav at jeg ikke kunne starte 90"eren. batteriet blev ladet lidt op, og bilen sprang igang..

Igår, mens jeg lavede ledningsnet og monterede diverse ting havde jeg sat batteriet til opladning idet jeg tænkte det trængte til efter den sidste afladning. Da jeg sate batteriet til igen og målte spænding, lå den omkring 12,8 men til in store overaskelse ville bilen ikke starte...? Det lyder som om at relæet kun bliver trukket en gang og ikke mere.. normalt ved lav spænding står det jo klapper en del..

Kan det være, at batteriet er defekt og kun kan holde de 12-13 volt uden belastning, og ved belastning ikke har nogen kapacitet?

KAn det være start relæet? er pt lidt i tvivl om hvilke af relæerne det er?

Et helt andet spm, i en normal lr 90" 200 tdi, hvormange kabler bør der være tilsluttet på batteriet?
I min sad der en masse lort til fra den tidligere ejer som havde lavet nogle meget dårlige ting.

lr hilsner

Stephan
Index
54028: sv: Stat problemer (14-11-2007 10:55:40) (svar på 54026)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Hej Stephan.
Hvis batteriet er mere end et par år gammelt er det nok ved at være udtjent.
Det ser man straks når det bliver koldt, så kan folk ikke starte deres biler.
Som udgangspunkt sidder der vist kun en eller et par ledninger på + polen, så alt der er noget hjemmelavet diller daller der ikke bliver brugt skal bare væk!
Jeg har før fjernet adskillige meter ledning fra en 90ér som havde bøvl med strømmen. Da bilen var blevet strippet for alt fusken, virkede alt perfekt som tænkt fra fabrikken.
Du kan dog også som du nævner have et problem med dit starterrelæ, men jeg vil godt vædde på at det er dit batteri der er færdigt. Byt til nyt!
Vh,
Ole Pars, 3338
Index
54029: sv: Stat problemer (14-11-2007 10:57:15) (svar på 54026)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.170.91)
Der kan godt være 12-13 volt på batteriet men ingen "kraft", det sker når en eller flere celler er klappet sammen.
Batterier over 4-5 år er ren foræring.

K.J.Elektro i Nyk.F. har Varta batterier med 50% klubrabat.
Se på forsiden under rabatter.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
54030: sv: sv: Stat problemer (14-11-2007 11:22:50) (svar på 54029)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.208.168.225)
Jeg hælder også selv mest til at batteriet er dødt, men det er et gult optima batteri som er en 3 -4 år gammelt og vil helst ikke erkende at det skal skiftes ud :D

Index
54035: sv: sv: sv: Stat problemer (14-11-2007 14:56:01) (svar på 54030)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Mener I virkelig at moderne batterier kun kan holde ca. 2 år?
Så er der da ikke stor grund til at håne batterierne fra Harald Nyborg!. De kan da også holde 2 år eller mere, kan jeg berette om med henvisning til mine 2 i min RRC diesel.
og så koster de kun en brøkdel.
Det har da godt nok kun været minus 2-3 grader, men motoren eksploderer nærmest igang, med disse latterliggjorte batterier, som er 2 år gamle!! :-)

mvh
Knud, med dejlige Branford akku. :-)


Index
54036: sv: sv: sv: sv: Stat problemer (14-11-2007 16:12:47) (svar på 54035)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Hej Knud.
Jeg bruger også de latterlige batterier og har ingen problemer. Jeg kunne ikke drømme om at købe batterier for flere tusinde kroner, med mindre jeg skulle på en længere safari eller lign.
Index
54037: sv: sv: sv: sv: sv: Stat problemer (14-11-2007 17:35:12) (svar på 54036)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Ville det være klogt at købe dyre mærkevarebatterier til en safaritur????? :-)

mvh
Knud
Index
54038: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Stat problemer (14-11-2007 17:49:09) (svar på 54037)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Jeg ved ikke hvor dyre mine batterier var, men de ser ikke specielt dyre ud.
De er fra 2003 og har overlevet både en længere safari og hård frost siden.
Desuden har det ene været brugt som forbrugsbatteri, og flere gange været afladt til ca. 3 volt, og det lever da endnu.
De blev købt som værende 90A Toyota batterier hos Berthelsen. Jeg tror måske de er Danske??

Jakob E S
Index
54042: sv: sv: sv: Stat problemer (14-11-2007 20:17:59) (svar på 54030)
steen Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.52.69)
Hej
Mit batteri på min 88 er fra 84, og det har siddet der de ti år jeg har haft bilen, og det fungerer fint. så hvis batteriet er under 20 år skulle det nok kunne bruges.

88 diesel hilsner Steen

Index
54039: sv: Stat problemer (14-11-2007 19:21:36) (svar på 54026)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.50.88.163)
Hej Stephan
Er dit batteri et gult optima så tager det i hvert fald ikke skade af at blive afladet, det er det nemlig beregnet til.
Hvis man læser dit indlæg, så virkede batteriet jo også fint efter afladningen.
Du satte batteriet til opladning, mens du lavede ledningsnet, og monterede diverse ting.
Måske skal fejlen søges her i stedet for i batteriet, du kan jo også forsøge at kortslutte starteren uden om start relæet, eller prøv at føre strøm direkte fra batteriet og ned til startrelæet og se om motoren starter.
Startrelæet er det der sidder direkte oven på starteren.
Venlig hilsen
Hartley
Index
54040: sv: Stat problemer (14-11-2007 19:36:49) (svar på 54026)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.53.89.99)
At måle batterispænding med et voltmeter angiver _KUN_ ladetilstanden.

Spændingen er dermed IKKE et mål for batteriets kapacitet.

Kapaciteten måles i amperetimer, altså hvor længe man kan trække en strøm på 1 ampere fra batteriet.

En kapacitetsmåling (tilstandsmåling) laves med en fast kendt belastning, som batteriet belastes med over en kortere periode (eks 100 ampere over 10 sekunder.). Hvis batteriets spænding før og efter denne belastning er nogenlunde den samme (ca +/- 0,5 volt) kan man regne med at batteriets kapacitet er som angivet - altså tilsvarende et nyt batteri.

Hvis batteriets spænding efter belastningen er dalet kraftigt (flere volt) er batteriet "klappet sammen" og bortskaffes på miljørigtig måde.

I stedet for de præcise måleapparater til belastningsmåling kan man køre med starteren i et antal sekunder (med brændstofrelæet frakoblet) og måle spænding før og efter.

I forbindelse med den konkrete beskrivelse ville en spændingsmåling på omtalte batteri, umiddelbart efter det fejlslagne startforsøg, sandsynligvis have vist en spænding på adskillige volt under de før angivne 12.8 volt.

Batterier i øvrigt: Jeg har kun gode erfaringer med de batterierne fra Biltema og Harald-Nyborg. Både holdbarhed og driftssikkerhed er fuldt tilfredsstillende.

(I et testmiljø vil et kvalitetsbatteri, som eks Optima, oftest vise sig at kunne lagre eller optage strøm hurtigere end billigere batterier; men med de størrelser generatorer som anvendes i LR-produkter er et sådant faktum dybest set decideret ligegyldig, idet generatorens output under alle omstændigheder ligger i et område hvor batteriet kan optage den afgivne strøm. )

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
54394: sv: sv: Stat problemer (21-11-2007 20:02:25) (svar på 54040)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 85.80.176.227)
Hej alle..

Idag fik jeg lidt tid til at kigge på bilen, det viste sig, at den ene ledning på starteren( hvid med rød stribe) formentligt ikke sad ordenligt på starteren, samtidigt med at den tidligere tyske ejer havde lavet en afbryder et sted der afbrød stel til start relæet, og denne afbryder var defekt da jeg endeligt fandt den. samtidigt var der en dårlig samling på stel ledningen til start relæet.

Mit optima batteri fejler intet.

Nu kan motoren igen tørne, men desværre starter den ikke. Men den har nu heller ikke kørt i 2 uger, så jeg må efterse brændstof tilførslen, evt lufte ud i systemet.

Nogen gode forslag?

Hilsen

Stephan