55552:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tsk-tsk-tsk (12-12-2007 11:23:54) (svar på
55481)
Christian Pejtersen #6721, reg. øsj (medlem) (
ip-adr: 87.58.148.55)
Hej Morten.
Jeg må altså sige jeg er temmelig enig med Ib. Du har sikkert ret i, at vores biler sviner mere end så mange andre biler, men jeg synes debatten mangler sammenhæng. F.eks holder mange Land Rover ejere ferie i/med deres bil, hvor familier med en 1.6 "et eller andet benzin" ofte tager et fly på ferie 2 gange om året. Hvad er mest miljørigtigt?
Jeg synes også sammenhængen i debatten mangler, når man taler om 10 km/l diesel er for lidt, når der samtidig kører tusindevis af firmabiler rundt f.eks. håndværkerbiler (ladbiler) der ikke kører over 7-8 km på literen, det er da trods alt en langt større mængde biler end der findes Land Rovere i DK. Der bliver kørt tusindevis af kilometer hver dag, med minigravere, generatore og den slags gods efter bilerne. Det er helt nye ladbiler og de sluger diesel på linje med en gammel seriebil.
Gamle lastbiler fra østeuropa og Tyrkiet oser så man er ved at blive blå i hovedet, men de triller videre uden nogen siger alverden.
Folks fritidsbåde med store V8 motorer, eller 175 hk påhængsmotore der suger for 1000 kr. benzin på en weekend.
Det kan godt være vores defendere, seriebiler og Range Rovere sviner mere end gennemsnittet, men der er samtidig tale om langt mere end "bare et transportmiddel" - det er også en hobby / livsstil. Masser af andre menneskers hobby medfører også et miljøsvineri, og dermed tror jeg ikke en land rover ejer sviner mere end så mange andre naboer, der har båd, flyer med fjernstyrede fly, kører gocart eller lign.
Der mangler altså sammenhæng i debatten. Det er let at pege fingre. Vi bør altså sætte ind på miljøfronten der hvor vi får mest ud af det. Det gør man ikke ved at pegefingre af 4x4 biler - det er en dråbe i havet, og minder mest om jantelov.
Hvis regeringerne rundt om, virkelig mente noget med det her, så var der sat ind for længst. Sæt ind der hvor det nytter noget, og lad så folk gøre hvad de kan og vil. Bjørn Lomborg havde alligevel fat i noget. Erkend at vi kun vil bruge så og så meget på miljø, og brug så pengene bedst muligt.
Jeg smider f.eks. aldrig affald i naturen, det er der sgu mange andre der gør - de kører formentlig i en lille energi rigtig bil. Jeg forsøger også med affaldssortering, og returnere mine dåser, glas mv. Så jeg tror faktisk ikke jeg som Land Rover ejer sviner mere end en helt almindelig gennemsnitlig dansker. Tilgengæld skal jeg høre en hel del mere bavl end en almindelig gennemsnits dansker, og det finder jeg irriterende. Jeg betaler røven ud af bukserne i grøn ejer afgift ca. 12500 kr. pr. år og en hel del for meget for mit brændstof - jeg bidrager rigeligt til at statskassen kan lave "grøn politik".
Der mangler nuancer i debatten - få hele billedet med, så kan vi snakke.
Venlig hilsen
Christian.