tilbage

Land Rover Forum  

Index
55486: Min forrude kan klappe ned? (11-12-2007 11:47:41)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.239.195.157)
Af ren nysgerrighed kunne jeg godt tænke mig at vide hvorfor forruden på min S3 88'er fra 1973 kan lægges ned (frem over køleren). Er det en speciel model? Er der en særlig grund? Alle input er velkomne!

Og nej, jeg har ikke prøvet endnu da jeg går ud fra at HT'en skal af først! (Smiler)

Med LR julehilsner

Mads Dahl-Larsen
Index
55487: sv: Min forrude kan klappe ned? (11-12-2007 12:02:22) (svar på 55486)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.50.7)
Hej Mads.

Safari :-D

Siger det ikke det hele? Forruderne på alle seriebiler kan lægges ned, og de tidlige 90-110 osv kan også lægges ned(undtaget evt.specialmodeller). Jeg kan selv komme på et utal af grunde til at lægge ruden ned på en varm sommerdag på stranden. På et overvokset junglespor i det mørke afrika. Mulighederne er talløse. Det er det der gør vores biler til de bedste i verden...synes jeg.

Hilsen Jens

P.S. Skulle du en dag pille toppen af og bestemme dig for at køre med forruden nedfældet, så husk 2 ting:

1.BIND DEN FAST - så den ikke kommer op med et brag når du kører.
2.En skarnbasse rammer hårdt i panden, og indeholder en god mængde creme. Også ved vores hastigheder.
Index
55488: sv: sv: Min forrude kan klappe ned? (11-12-2007 12:14:55) (svar på 55487)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.239.195.157)
Hej Jens

Fornemt og morsomt svar!

Takker

MDL.
Index
55495: sv: sv: sv: Min forrude kan klappe ned? (11-12-2007 13:58:11) (svar på 55488)
Morten Sørensen #7637, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.52.170.179)
Husk eventuelt også at pille vinduesviskerne af, de bliver lidt kryllet hvis man glemmer det!

Vh Morten S
Index
55504: sv: sv: sv: sv: Min forrude kan klappe ned? (11-12-2007 15:16:09) (svar på 55495)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Endeligt sætter snefog sig ikke på forruden, så man ikke kan se ud, når man kører i snestorm, og man er så fint ude over kvalerne med tilfrosne og duggede forruder.
Der er mange klare fordele.
mvh
Knud, der køre åben Fordon Major!! :-)
Index
55506: sv: sv: sv: sv: Min forrude kan klappe ned? (11-12-2007 15:47:11) (svar på 55495)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
På Lightweighten sidder stelkablet til viskerne snedigt nok fast på vinduesrammen, således at man bliver mindet om at pille viskerne af og/eller så man ikke lige kommer til at køre med viskerne, mens de ligger under forruden.
Jeg så iøvrigt en 88" på E20 på sjælland den anden dag. Åben og med fører iført gult regntøj. Jeg tror at han hyggede sig!!! Forruden var dog oppe:)
Index
55508: sv: sv: sv: sv: sv: Min forrude kan klappe ned? (11-12-2007 16:23:52) (svar på 55506)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Jeg tror mange soldater eller tidligere soldater, der har været tjenestegørende ved spejdereskadroner, vil have mange gode råd til kørsel uden forrude (ikke mindst til påklædning).
Der er mange, der har kørt fra Sjælland til Oksbøl på den måde.

Jakob E S (PL-R)
Index
55548: sv: Min forrude kan klappe ned? (12-12-2007 09:43:31) (svar på 55486)
John Hansen #6959, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 79.170.128.45)
Man skelede meget til de tidlige Jeep modeller, da man skar den første Land Rover til og Jeep'en kunne klappe forruden ned.

Jeg har kørt meget med forruden nede på en 88" serie III jeg havde engang og det er helt forrygende. Det geniale er jo at man også nemt kan skrue den øverste del af dørene af, dvs. hele vinduespartiet, så det højeste punkt på bilen bliver rattet.

Jeg pillede aldrig viskerne af, de lagde sig bare i den "tagrende" som sidder nedenfor ruden. Men jeg satte et bakspejl fast på instrumentbrættet, for det sidder jo ellers i hardtoppen.

Og befæstigelserne til sikkerhedsselerne måtte jeg flytte om bag sæderne, for de sad også i hardtoppen. Jeg havde et par rulleseler jeg satte i, men da selen kom nedefra bag min ryg og løb op over skulderen, strammede selen ind hver gang en ujævnhed på vejen trykkede mig ned i sædet og efter lidt ujævn kørsel endte jeg med at sidde i spænd mellem sikkerhedsselen og fjedrene i sædet.

Det kan i øvrigt være svært at trække vejret, med forruden nede. Turbolenserne over reservehjulet og ruden kan ved visse hastigheder skabe et undertryk så man ikke kan få luft.

Husk desuden at beskytte dine øjene med et par egnede briller.

Men lov mig du prøver til sommer; af med hardtoppen, af med dørtoppene og ned med forruden. Udnyt endnu en af de utallige muligheder vores mærkelige men geniale biler har!

John...nu 2" længere men stadig fan af ruden nede!