tilbage

Land Rover Forum  

Index
81392: Benzinøkonomi Disco 1, ak! (03-05-2009 11:18:55)
Nynne Bjerre (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.61.162.35)
Min V8 Disco fra 91 har vist sig at køre hele 284 km på en tankfuld. Jeg er klar over at det ikke er nogen Yaris, men det må da kunne gøres bedre end 3,3 ved blandet, forsigtig kørsel. Bilen har kørt 350.000 km og står overfor en større overhaling, så alle gode råd ifht hvad der kan gøres, skiftes, justeres etc. for at gøre det jammerlige regnskab bedre, modtages med kyshånd.
Hilsen Nynne
Index
81393: sv: Benzinøkonomi Disco 1, ak! (03-05-2009 13:13:11) (svar på 81392)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.95.107.212)
Det er godtnok en tørstig færge du har, den burde køre dobbelt så langt. Nu er du ikke særlig meddelsom om hvilken V8 det er, men det høje forbrug kan skyldes mange
ting, store grove terrændæk, lavt tryk i dæk, stor tagbagagebærer, forkert timing af tændingstidspunkt, bremser der hænger, forkert sporing, defekt indsprøjtningsanlæg hvis det er en "EFI"- tilsodet motor, om man kan bruge "danskvandskur" på en EFI ved jeg ikke, defekt automatgearkasse hvis monteret, det høje km.antal
behøver ikke være et problem- med driftvarm motor i tomgang aftages oliepåfyldningsdækslet; blæser der olietåge
op har motoren set sine bedre dage. Sidst, ikke mindst, kørestil; leges der "hvemkommerførsttilnæsterødelys" tager den betaling for ulejligheden.
Index
81395: sv: sv: Benzinøkonomi Disco 1, ak! (03-05-2009 15:46:25) (svar på 81393)
Nynne Bjerre (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.61.162.35)
Jeg har kørt utrolig pænt, så det kan ikke være der, vi har problemet. Det er en 3,5 V8, almindelige 16 tommers BFG All terrain med ordentligt tryk, manuelt gear, ingen tagbagagebærer eller andre ting, der umiddelbart kan forklare suget i tanken..
Index
81414: sv: sv: sv: Benzinøkonomi Disco 1, ak! (03-05-2009 22:45:05) (svar på 81395)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.92.75)
Det kan meget vel være Chokeren der ikke slår fra/hænger;
udtag et tændrør, er elektroden belagt m. sort, fløjlsblødt sod får motoren for fed blanding, er det olieret er motoren slidt/ stemplet i pågældende cyld. def.
Tag evt. en kompressionsprøve på motoren.
Kan også være karburatorerne der er ude af synkronisering,
dvs. de ikke følges ad når der gives gas.
Er du medlem af DLRK er det en oplagt opgave til en værkstedsdag.
Index
81450: sv: sv: sv: sv: Benzinøkonomi Disco 1, ak! (04-05-2009 22:47:54) (svar på 81414)
Rasmus Küpper #5414, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.191.234.153)
284km på en tank og så piver du? er der 90 liter i tanken er det ok at ynke. ;-)
Jeg ville være super glad hvis min 90" V8 3,5l kunne køre så meget!
Jeg har holdt knivskarp øje med min benzin økonomi og jeg har på 6 mdr kørt 4,12 km/l i snit og jeg piver sgu lidt for jeg syntes jeg har gjort meget....
renoveret gearkasse
totalt service så alt er sporet og i topform.
nye dæk (ikke mudder)
ny 4 barrel karburator m.m
Kenlowe fan

Jeg kunne rigtig godt bruge en V8 troldmand der kunne give mig 284km på en tankfuld.
Nogen der kender en?

MVH Rasmus med stor Co2 kvote....
Index
81455: sv: sv: sv: sv: sv: Benzinøkonomi Disco 1, ak! (04-05-2009 23:06:37) (svar på 81450)
leif jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.45.221)
Hej

3 til 4 på literen er ikke særlig langt, mine nuværende 2 110 3,5l v8 kører henholds vis 6 og 7 på literen ved blandet kørsel ( med gamle su, 4 trins gearkasse, viskose og ikke optimal tændning).

hilsen leif
Index
81457: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Benzinøkonomi Disco 1, ak! (04-05-2009 23:55:41) (svar på 81455)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.95.107.177)
En ofte forekommende årsag til dårlig benzinøkonomi er
at strømfordelerens forstillermekanisme, dvs. det som gør at tændingstidspunktet fremrykkes når omdrejningstallet stiger, er at akslen som rotoren sidder på gror fast i den hule aksel grundet manglende smøring; af med strømfordelerdækslet, tag forsigtigt fat om rotoren, den skal let kunne drejes ca. 20-30 grader, dette gælder for både 4-6-8cyldr. motorer, kan den ikke, så af med rotoren og evt. filtproppen og dryp lidt olie, gerne ATF-olie, ned i midten af akslen prøv så forsigtigt om den drejes.
Tændingspistol er godt, "husmandsmetoden" er bedre;
med driftsvarm motor accelerer man jævnt op til bilen er i 2. gear, så sætter man i topgear og giver gas, fornemmer man en svag tændingbanken er det optimalt, ellers drejes
strømfordeleren til dette opnåes.
Index
81471: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Benzinøkonomi Disco 1, ak! (05-05-2009 11:55:12) (svar på 81457)
Brian Skindersø #4255, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.183.202)
Hvis vacuum-dåsen er den originale fra Lucas, så er den helt sikkert mørnet og utæt.
Hilsen Brian S
der for 10 år siden kørte 8.5 km/l med V8 med org. SU og man. gear i RRC på en tur til Nordkap.
PS ny kører den max 4 km/l med weber og store dæk (primært terræn).
Index
81752: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Benzinøkonomi Disco 1, ak! (12-05-2009 12:24:39) (svar på 81471)
Nynne Bjerre (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.61.162.35)
Tak for de mange gode råd - løsningen var mere simpel, stikket til luftmængdemåleren var faldet ud, så bortset fra det galopperende benzinforbrug er jeg nu også sluppet for den hakkende kørsel og den lidt mærkelige lugt i kabinen..