tilbage

Land Rover Forum  

Index
95950: V8 service dele. (24-03-2010 21:59:35)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Næste punkt på listen af ting der skal laves på ambulancen er det store serviceeftersyn.
Motoren er 3.5l V8 med carburator.
Som jeg har forstået det så er det den samme der ligger i den gamle Range Rover (og sikkert nyere)
Oliefilter, benzinfilter, luftfilter, tændrør, platiner osv.
Er det mon de samme på 101éren som på de andre V8ére??
Bilen er på 12 volt og ikke radiodæmpet.
Bestiller jeg bare??
Ang. benzin. Er det en god ide at tilsætte blyerstatning eller hvad gør i andre? Sælger sagde no problems med blyfri da motoren er lavkompression men hvad ved jeg??
LT95 gearkassen. Er det også samme servicedele, pakninger og filtre feks?
Index
95952: sv: V8 service dele. (24-03-2010 22:15:02) (svar på 95950)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.255.81)
Hvis den er med Stromberg karburider, kan du med fordel ofre nye gummimembraner, diaphrames eller noget i den henretning.

Prøv at se efter om den ikke allerede har elektronisk tænding, så du ikke unødig bestiller platiner.
Hvis den har platiner, vil du gøre dig selv en stor tjeneste ved at skifte over til elektronisk tænding, der idag fås som en meget fiks lille og helt skjult indretning.
Det er ikke specielt morsomt at justere platiner på en V8, og slet ikke hvis den har dobbeltplatiner, især hvis fordeleren har kendt bedre dage.

Den har løse ventilsæder og da tilsvarende motorer altid har været eksporteret til Californien fra sidst i 60erne, kan du gå ud fra at de er designet til blyfri benzin.

mvh
Knud, og til lykke med det helt igennem prægtige køretøj! :-))
Index
95969: sv: V8 service dele. (25-03-2010 07:38:02) (svar på 95950)
Leif jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.128.9)
Hej ole

Jeg vil give knud ret skift til elektronisk tændning, det er ikke særlig dyrt men alle pengene værd.

De fleste service dele er ens, du skal have tændrør til lavkomp. motor, luftfilteret ved jeg ikke om passer.

Men ellers held og lykke med den fede vogn, jeg er slet ikke misundelig.

Hilsen Leif
(hvis det er kan jeg se om jeg har en original strømfordeler med elektronisk tændning)
Index
95975: sv: sv: V8 service dele. (25-03-2010 09:13:38) (svar på 95969)
Christian Ballisager #5537, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.242.193.77)
Hejsa,
var der nogen der kan smide et link til sådan en elektronisk tænding? Har nemlig også en 3.5 carb.

Hej
Chris
Index
95976: sv: sv: sv: V8 service dele. (25-03-2010 09:42:32) (svar på 95975)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.68.119)
Hej Christian

Har monteret denne type, nemt og det funker.

http://www.aldonauto.co.uk/shop/product.asp?strParents=118&CAT_ID=39&P_ID=90

Mvh
Mads
Index
96007: sv: V8 service dele. (26-03-2010 10:59:05) (svar på 95950)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.192.200.225)
Hej Ole

Tillykke med monsteret.
Mht blytilsætning er det jo også religion, men jeg har altid kørt så høj oktan som mulig og altid med blytilsætning i mine to 3,5 LR V8´ere (plus karburatorsprut om vinteren). Det fungerede fint. Hvilke karbs sidder der på den?
Din tænding er essentiel for et godt venskab med din motor så jeg vil også anbefale dig at opgradere som de andre siger.
Held og lykke.

LR hilsen
Index
96017: sv: V8 service dele. (26-03-2010 13:58:46) (svar på 95950)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Bilen er med standart tændingsdele og det fungerer upåklageligt.
Måske senere kan det opdateres til elektronisk tænding!
Jeg tror at jeg fremover forkæler bæstet med Shell V-Power.
Det fik Volvoen og det var meget bedre end alm. 92-95benzin.
Vedr. filtre hører jeg lige 101 klubben i UK.
Vedr. priming af oliepumpe så foreskriver rep. manualen brug af Petroleum Jelly. Er det ikke bare det vi andre kalder vaseline?? Bliver det fortyndet ud i motorolien?
Carburatorerne er de her dimser(ha) med en lille sort hætte i toppen hvor der sidder en pind på. Jeg har fyldt motorolie på!
Undskyld min uvidenhed med det der benzin hejs :)
Så er det jo godt at jeg har det alvidende forum!
Index
96019: sv: sv: V8 service dele. (26-03-2010 14:15:40) (svar på 96017)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Ole,
tillykke med V8´eren. Ang. benzin, så er motoren så tilpas lavkomprimeret at 95 oktan burde være rigeligt. Blyfri burde også være uden problemer.
Ja, petroleum jelly er hvid vaseline - det til sprukne læber. Det opløses fuldstændig i motorolien. Med mindre oliepumpen har været helt adskilt, behøver du ingen priming. Du kan også få gang i pumpen ved at fjerne strømfordeleren og tørne pumpen med en skruemaskine på akslen. Men som sagt, kun nødvendigt efter total adskildelse.
På stromberg (Zenith CD175) karburider skal der SAE 30 olie på, hos Volvo (der brugte samme model) foreskrev man ATF-olie (rød). Jeg tror nu at "any oil will do" - selvom reaktionshastighed og kørekarakteristik selvfølgelig er påvirket af oliens viskositet. Og der er netop ATF´en meget temperaturstabil.

RRC-hilsen
Bo Helsted
Index
96021: sv: sv: sv: V8 service dele. (26-03-2010 14:52:19) (svar på 96019)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.242.102)
Jeg bilder mig ind, at ATF også er lidt mere skånsom over for Strombergerens forbistrede gummimembran.
Alle de Strombergere jeg har været pestileret med, har iflg. recepterne, alle skulle have ATF.
Jeg skal ikke endegyldigt klåge i Rover, men har ikke fantasi til at forestille mig, at der er andre regulativer for Rover.

mvh
Knud
Index
96025: sv: sv: sv: sv: V8 service dele. (26-03-2010 17:49:49) (svar på 96021)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Jæ ve ikk det, men i manualen skrives der SAE20. Det tolker jeg som 20/50 og det har den fået - å nået!
Index
96039: sv: sv: sv: sv: sv: V8 service dele. (26-03-2010 23:28:20) (svar på 96025)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
I har så ganske ret, SAE 20 er det rigtige. Jeg brugte altid ATF, da jeg havde min RR 1976´er, det virkede fint.
/Bo