sv: Serie III 88" Lightweight (07-09-2010 13:58:19)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Det flade rør kan indirekte godt give et større tryk. Men den eneste hovedårsag jeg kender, er at motoren har slidte cylindre/stempelringe.
Gassen fra cylinderen har et stort tryk og det skal nok finde forbi stemplerne og ned i krumtaphuset hvis der er den mindste lejlighed til det.
Det flade rør betyder kun tab af effekt fra motoren i sig selv. Der vil stå udstødningsgas tilbage i cylinderen efter udstødningsslaget og det er muligt at dette også vil forøge cylindertrykket. En motor af denne type yder bedst ved fri udblæsning - glem alt om modtryk og andre skrøner, der gælder for 2-taktere og racermotorer.
Hvis der bliver overtryk bag ved et stempel falder stempelringene ikke på plads og tætner optimalt, du vil opleve øget olieforbrug og lavere ydelse på motoren. Det er en af fordelene ved tørsump, hvor man skabe vacuum i motoren og få større cylindertryk, da ringene ligger til i alle motorens takter.
Mvh
Jens