sv: 12 volt stik (29-01-2011 13:09:51)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Det er jo ikke fordi det er svært at finde et sted i det eksisterende ledningsnet hvor du kan sætte en strømtyv på. Men skal vi ikke bare helt lade være med at sige mere om den slags?
Du skriver at du gerne vil have råd, men ikke om det kun drejer sig om et enkelt cigarstik eller om du gerne vil udvide med div. ekstra, mange steder. Så du får den enkleste mulige metode til at forbinde dit cigarstik, så det virker med konstant spænding selvom bilen er slukket. En løsning der virker med afbryder når bilen forlades er lidt mere omfattende.
Jeg har den holdning at man helt skal holde sig fra at snitte i det originale ledningsnet - første gang du ændre det er det ikke originalt og de færreste dokumentere deres ændringer - så lad være.
+ =(*)------< <-+
% ----------> >-%
Her ser du min ubehjælpelige tegning af det kredsløb du skal lave for at få en enkel tilslutning af dit stik.
Til venstre har du pluspolen på batteriet, her sætter du en kort kraftig ledning = (f.eks. kvadrat 6)hen til en sikringsholder med en 10 Ampere sikring =(*). Fra sikringen trækker du så et stykke 2,5 kvadrat ledning hen til dit cigarstik vist til højre med -<, der kan du sætte ting i <-.
Jeg foretrækker at lave et retur kabel med minus i tilbage til minus på batteriet for at undgå problemer med stel, som ellers danner minus i hele bilen. Og skal det være ekstra godt, snor jeg de to ledninger sammen før jeg trækker dem, det er med til at dæmpe radiostøj i bilen (jeg er radioamatør ;-)
Ang. cigarstikket, så kan man trække 8-10Ampere fra sådan et uden det smelter. For ikke at det skal gøre det og for ikke at starte en ulykke hvis der sker en kortslutning i ledningen til det, skal du sætte en sikring på før risikoen er til stede. Dvs. så tæt på det sted du tager strømmen fra. Ideen er så at hvis du overbelaster stikket eller der slides hul i isoleringen et sted vil hele dit nye ledningsnet afbrydes helt oppe ved batteriet.
Det er vigtigt at du sikre at ledninger ikke kan gnubbe og vibrere op ad noget. Det gør du ved at bruge gummi-tyller i alle huller gennem plader og ved at køre ledninger i enten fleksrør eller omvikle dem med isolerbånd hele vejen igennem fra start til slut. Rørene kan købes mange steder og de bedste er dem der hedder "halogenfri", de kan klare fra -20 til +200 graders varme.
Håber at det er en forståelig forklaring - det er i virkeligheden enkelt at lave den slags. Men hvis man skal have en større udvidelse med lygter, stik osv osv, er det en god ide at planlægge meget nøje hvordan man vil gøre det. Ellers ender man nemt med en uoverskuelig gang spagetti i hele bilen.
Mvh
Jens