Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Dæk (24-11-2011 14:18:45)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Helt klart MT med pigge.

Jeg køre selv på Simex Extreme Trekker med skruepigge om vinteren. Det grove mønster sørger for at man står fast i dyb sne (og alle andre steder) og piggene sørger for at man har greb på ren is.
Desværre havde vi ikke så meget sne her i Hobro-området sidste år, så jeg kunne prøve dækkene af til jeg sad fast. Men man kan jo håbe at vi får en ordentlig dyne i år, så der ikke bare ligger skaldede 50-75cm :-)

Jeg har sakset lidt fra offroader.com til hyggelæsning:

Mud Tires designated by MT, which typically stands for "Maximum Traction" and often used to describe "Mud Tires" are designed to perform most specifically in the mud but also in or on other terrains that require lots of traction such as on the rocks, in deeper snow, and in loose gravel and in the softer, constantly changing terrain of the wooded trails.

All Terrain tires or AT are a compromise. All Terrains are an attempt to offer good performance both on road as well as offroad. The all terrain tread is intended to performs well under a variety of conditions found offroad while still offering acceptable on-highway performance. This is accomplished by using a tread pattern design where the lugs are tighter together than a more aggressive mud tire's tread. The result is usually a quieter ride on the street than a mud tire due to its lesser aggressive tread pattern. When compared to a street tire, All Terrain tires usually produce more noise. The payoff of an All Terrain Tire is that they performs well on a variety of terrains: rocks, sand, somewhat in the mud while still offering decent traction on the paved dry road.

Mht. pigge vs. sipede dæk, så tror jeg at med et anstændigt antal pigge i, vil piggene slå sipening i greb, da dækket uanset om det er MT eller AT, ikke er lavet med en vinter-gummiblanding, der lige er det der giver det sidste.
Men der er sådan set heller ikke noget i vejen for at gøre begge dele.
Den største fordel ved sipening er at men får væsentligt længere dæklevetid ud af det - helt op til 30% mere.


Hilsen
Jens
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "aksel"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.