sv: Sikkerhed i Disco 3 ved terrænkørsel? (27-05-2014 22:14:47)
Philip Volmer Hansen #8150, reg. nvsj
Jeg forsætter min strøm.
Den første sikkerhedsting alle skal have, ligegyldigt hvad, er et kendskab til førstehjælp som holdes ved lige.
Et lille førstehjælpskit er heller ikke af vejen, men på nær tægetænger, kompresforbinding og tourniqetter er det ikke essentielt for førlighed og liv.
Derudover skal man kunne alarmere. I Danmark og Polen er en mobiltelefon og en CB-radio i DLRK-regi fin. Hvis bilen ligger på hovedet, er en håndholdt CB at foretrække. Derudover skal man kende nummeret til alarmcentralen, vennerne, løbsledelsen osv. og man skal vide hvor man er - både med koordinat og helst også med vej, husnummer og postnummer.
Syd for Middelhavet, øst for Polen eller nord for Oslo er en satellittelefon og en SPOT en god idé.
Seleskærere fik jeg ikke nævnt under seler. Monter dem, så du også kan nå dem hvis du ligger på hovedet med bilen.
Ligegyldigt hvor mange sikkerhedsting man har, hjælper de kun hvis man bruger dem! Jeg har set folk, ingen nævnt, i Marokko, køre rundt med deres hjelm bagi, for så at køre ud over en høj skrænt og få hjernerystelse. Omvendt skal man også huske sit førstehjælpskursus og hvis der sker noget - bevare roen. Hvis bilen ikke brænder og I begge er OK - så skal man ikke tilkalde hjælp og udgå af løbet. Eller sparke sin forrude ud og køre rundt i åben vogn i Polen resten af løbet.
Endelig er det godt at tænke scenarier igennem. F.eks. hvis jeg kører i vandet her, så: Dytter jeg mens jeg løsner selen og sparker forruden ud.
/Philip