sv: sv: sv: sv: Reg. afgift ved import af LR bus (21-12-2015 19:51:44)
Henrik Odgaard #5892, reg. vjyl
Kan godt lige dele min erfaring. Indkøb af defender til bus formål i dk. Så skal man lige kikke i typegodkendelserne til defender busser her i dk de siger Tilladt total vægt på 2950 kg og akseltryk på 2 aksel på 1750 kg. Det er dem man kan få på vejen som bus. Hvis man får en defender hjem med en totalvægt på 3050 kg de har en tilladt aksel tryk på 1850 kg på aksel 2. Det stemmer ikke ioverens med typegodkendelsen til bus selvom det er samme bil samme undervogn og samme bremser og bag aksel. Indtil nu har det vist ikke været et problem men det kan det blive ved den forkerte synshal. Men i dag når man ringer til en synshal og siger BUS så det første de siger Flammehastighed på sædder og om bilen passer til typegodkendelsen. Flammehastighed kan de stikke langt op når der ligger en typegodkendelse på bilen så er det ikke et problem. Men når man står med en bil der hedder Totalvægt på 3050 og importøren for dansk landrover ikke vil gøre noget ved det problem selvom det er samme bil som bilen med en total vægt på 2950. Vi fik spurgt om det var noget man kunne betale for at få lavet en bemærkning i de typegodkendelser der ligger til busser om at en 3050 også kunne være med var svaret det gad man ikke arbejde i.
Man kan så vælge at bruge noget der hedder dataerklæring istedet for en typegodkendelse. Derved kan man få barberet den ged og syntet bilen ved en sådan erklæring. I kan google Dataerklæring og læse hvordan.
Men alt det bøvl kan man undgå ved at man lige tjekker papir og typeskilt på bilen at den hedder totalvægt 2950 kg så er det ikke der man møder forhindringer.
Var det svar nok....
Mvh henrik odgaard