Hvad skal man dog vælge? (31-08-2004 10:55:54)
3436
Hejsa!
Efter lang tids sygemelding troede jeg at jeg var blevet helt rask, men til trods for 5 år uden Land Rover, og nogen form for kontakt til disse er min landroveritis nu blusset op i fuld styrke igen!
Jeg havde dengang en dejlig S IIa 88" fra 62, men en arbejdsskade (olieeksem) har stoppet enhver mulighed for selv at rode med biler (og endnu værre land rovere).
Men nu vil jeg have en igen!
Hjælp mig lidt på vej.
Hvad har jeg selv gjort mig af tanker?
Jo kort akselafstand, vi skal ud og lege, så det må være 80-90" modeller der er tale om.
Da den skal laves på værksted, så må vi nok holde os til dem der ikke er for gamle, og så må vi se os indsnævret til 90" modellerne.
Hvad med motor type? Tjae, der har jeg et problem, et enkelt sidespring med en Ford Mustang, har gjort mig ellevild med V8, selvom jeg må indrømme at motoren egentlig er det eneste jeg rigtig savner fra den bil. Samtidigt så har en gammel firmabil med turbodiesel også gjort indtryk.
Hvis vi nu skulle falde i et vandhul en dag, så tror jeg at 8 tændkabler vil brokke sig mere end 4 dyserør, men aligevel ikke mere end konen når hun hører at den sprøde motorlyd bruger 5km/l (for ikke at tale om at en minimal lyddæmpning af en eventuel V8 nok ikke er så kompatibel med heste i en trailer).
Så ja, vi må nok se i øjnene at det skal være en turbodiesel.
Pris og alder?
Hmmm, ny ville være rart, men alligevel. Ny lak og grene, vil nok betyde at man holder sig fra en del af det sjove. I hvertfald til den første bule er ankommet. Og betaler man en formue, så passer man for godt på isenkrammet.
Hvad har jeg så fundet ud af, for mig selv?
Tjae, tror nok at det jeg burde lede efter i stedet for at sidde og taste her, er en Land Rover 90" TD fra starten af 1990'erne, til maks 50.000,-
Lyder det helt tosset?
Burde jeg lede efter noget andet?
En anden ting jeg gerne vil vide er hvor stor er forskellen på motorene? (Km/l, HK mm) for hhv V8, 2½ B, 2½ D, 2½ TD, 200tdi, 300tdi osv.