sv: montering af amperemeter (17-11-2004 17:37:22)
Peter Sørensen
Hej Frank
Her bør du være lidt meget påpasselig, og jeg tror at du vil være bedre tjent med et Voltmeter.
Hvis du ønsker at måle strømforbruget, skal du anvende som du skriver et ampere meter. Du bør vælge et Amp. meter der er beregnet til måling igennem en shunt modstand. Det bevirker at du ikke har det store strømtræk igennem selve Amp. metret, men istedet SHUNT modstanden.
Fra SHUNT modstanden til dit Amp. meter trækker du blot to 1.5 mm2 ledninger der begge er sikret med hver sin sikring på ca. 1 Amp eller mindre.
Du skriver du ønsker at måle hvilken strøm der lades med på batteriet - Placer din shuntmodstand i serie med den tykke ledning der enten går fra generatoren til batteriet, eller fra generatoren til starteren. Brug minimum 10mm2 eller 16mm2 og få en elektrikker til at montere de rigtige kabelsko med en presstang.
Shunt modstanden og din Amp. meter skala skal kunne tåle mindst 80Amp.
Ønsker du at måle strømtrækket til hele bilen ekslusiv startstrømmen er det en lidt anden sag.
- - - -
Du får ligeså meget information ud af et voltmeter der viser batteri spændingen. Monter ledningerne på batteriet, polerne og forsyn + ledningen med en sikring.
Du bør i en optimal situation, med en nyere type generator måle 14.4 volt under kørsel.
Ledningerne til dit voltmeter kan være 1.5mm2 - dog ville jeg vælge et lidt tykkere ledning 2.5 mm2 set udfra et håndværks mæssigt synspunkt.
Som du ser her er det ikke nødvendigt med tykke ledninger, da voltmetret ikke trækker nogen strøm, og derved er spændingsfaldet i ledningen minimal.
Jeg kan sende dig en "tabel" der viser batteri standen udfra batteri spændingen, hvis du ønsker det.
Skriv igen hvis ønsker en uddybning.
Mvh / Br
Peter Sørensen