sv: Fartbegrænser i 110" privat minibus (14-10-2005 18:12:57)
Carsten Petersen
Indtil videre er der som jeg ser det kun tale om et forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV forelagt af kommisionen, det er ikke vedtaget i Danmark, men det bliver det sikket på et eller andet tidspunkt. Land Rover 110" privat minibus kan som bekendt ikke indregistres som ny bil, og der er ikke stor sandsynlighed for at direktiv ændringen vil gælde for allerede indregistrede busser.
Hilsen
Carsten Petersen
Det nuværende direktiv 92/24/EØF indeholder de tekniske krav til typegodkendelse afhastighedsbegrænsende anordninger og finder anvendelse på motorkøretøjer af klasse N2(mellemstore lastbiler) og M3 (busser) med en totalmasse på over 10 tons samt motorkøretøjeraf klasse N3 (store lastbiler). Dette direktiv hænger sammen med direktiv 92/6/EØF ommontering og anvendelse af hastighedsbegrænsende anordninger i sammemotorkøretøjsklasser.På grundlag af de positive erfaringer og for yderligere at fremme trafiksikkerheden og beskyttelsen af miljøet har Europa-Parlamentet og Rådet for nylig vedtaget direktiv2002/85/EF om montering og anvendelse af hastighedsbegrænsende anordninger. Dette direktiv udvider anvendelsesområdet for direktiv 92/6/EØF og indførerhastighedsbegrænsende anordninger for alle køretøjer med over otte siddepladser (ekskl.førersædet), der anvendes til passagerbefordring (klasse M2 og M3), og for alle køretøjer meden totalmasse på over 3,5 tons, der anvendes til godstransport (klasse N2 og N3).For at give mulighed for typegodkendelse af alle køretøjer og hastighedsbegrænsendeanordninger, der er omfattet af denne ændring, er det nu nødvendigt at foretage en tilsvarendeændring af anvendelsesområdet for typegodkendelsesdirektiv 92/24/EØF for så vidt angårkonstruktionskrav til hastighedsbegrænsende anordninger.