Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: V8´eren vil ikke starte. (12-02-2006 23:03:19)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl
Hej Dennis

Når det er en RRC med 3,9 V8 du har, er det jo sikkert en årgang 89-90 eller deromkring.
Du er nød til at starte lidt systematisk, for der kan godt være flere ting der spiller ind. Så prøv at følge nedenstående trin:

1: Kører højtrykspumpen rundt når der sættes tænding på?.
Du skal tydeligt kunne høre at pumpen kører ca. 4 sek når du sætter tænding på. Derefter skal den stoppe. Den kører igen når du drejer nøglen til start, men der er det jo svært at høre. Pumpen er inde i tanken og kan tydeligt høres både inde i bilen og udefra.

2: Hvis pumpen kører og stopper som den skal, pumper den så benzin til motoren?.
Bagerst på dit indsugningskammer (plenumkammer) går der to slanger over hinanden. Det er begge benzin slanger til indsprøjtningssystemet. Den øverste sidder med en omløber eller et spændebånd. Prøv at løsne det og tag slangen af. Få en til kortvarigt at sætte tænding på og slukke igen. Der skal komme meget benzin ud af studsen fra manifolden, næsten som fra en lille vandhane.

3: Hvis der ikke kommer ret meget eller slet ingen benzin ud af studsen, selv om pumpen kører som den skal, er pumpen defekt. Det kan være ting der så driller.
En mulighed er at tankudluftningen er tilstoppet, så er tanken suget flad og pumperøret er knækket af inde i tanken.
En anden mulighed er at dit benzinfilter er stoppet. Det sidder på vangen i højre side lige over bagakslen.
En tredje mulighed er at pumpen godt nok kører, men den får ikke strøm nok. Det kan skyldes dårlig stilforbindelse til ECU og relæstyring. De er alle samlet på forsiden af inderskærmen i højre side lige under ekspansionstanken til kølevand. Rens og spænd forbindelsen fast, der er ret mange ledninger samlet lige der.

4: Hvis pumpen ikke kører når der sættes tænding på, kan det selvfølgelig også være en dårlig stilforbindelse, men det kan også være en sprunget sikring. Det er en 10 Amp sikring (Rød) der sidder i soklen inde i bilen som sikring nummer C4 (nummer 4 fra venstre i den nederste række). Den har et lille symbol der ligner en benzinstander.
Endelig kan det også være relæet til pumpen der er defekt, som en anden i denne tråd også skriver, men jeg tror mere på dårlig stilforbindelse.

Ovenstående er ikke taget ud fra værkstedsbogen, men er alle fejl jeg selv har prøvet på en tilsvarende bil igennemtiden. Så nu håber jeg det måske kan få liv i din dejlige V8 igen.

Mvh Benny #2711
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "olietryk"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.