sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: skivebremser seriebil (23-11-2008 17:56:45)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn
Bremserne på en Serie-bil er bygget til kunne standse den indenfor lovens rammer.
Det er altid rart, at have gode bremser på bilen.
Synes man, at bremserne er for ringe, så bør man måske fundere over, om man der moden til at køre en bil med bremser, som man selv ikke tror på.
Jeg har ejet mindst 14 109" og kun een, som iøvrigt var nysynet, havde dårlige bremser. et par nye tromler gjorde meget ved dette minus.
En Serie-bil føler sig veltilpas ved 80 til max 85 km/h. Det er den også bygget til.
Og læsser man bilen op, så forøges bremselængden og det skal man som fører så tage højde for.
I mine unge dage har jeg selv kørt over 100 km/h i mine 109" benziner, men kun over kortere stræk. Men det var også biler udstyret med nye støddæmpere, nye bøsninger, nye fjedre og gode dæk.
Serie-biler er efter min overbevisning veteranbiler i dag.
Vil man køre hurtigere, er en Defender en god løsning, mens de øvrige af familien LR problemløst kan cruise med over 100 km/h.
Til sidst et lille slag for synshallerne og deres medarbejdere/ejere: de har påtaget sig opgaven, at syne og godkende køretøjer efter de regler, som er udstukket af Færdselsstyrelsen og andre organer.
F-Styr er meget vanskelig og træg at danse med - jeg har haft med dem at gøre i over 30 år...