Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: At male en SIII (23-03-2009 19:51:40)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl
Se - det afhænger af dit udgangspunkt og ønsket om resultat.
Er du til rulle/pensel eller er du til sprøjtemaling?

Begge dele kan udføres af dig selv med godt resultat til følge.

Nu er din karosse jo, bortset fra torpedo og grillfront (stål), lavet af aluminium og derfor skal det bare metal primes med en egent primer beregnet til alu for at det kan holde. drejer det sig om en bil, hvor malingen ellers er intakt, så kan du nøjes med at affedte/rense og slibe den gamle maling let, så den bliver ru og derefter kan du blot male med "topcoating"/"enamel" eller på dansk - slutstrygning.

De steder, hvor der er afskalninger og du kommer ned til det bare metal (alu), der skal du slibe rent med en exentersliber (du vil på et eller andet tidspunkt mærke at sliberen "tager ved" - da har du brudt den OXYDHINDE, som alu har - og dermed er du nede i det rene metal. Denne åbning i hinden holder i ca en halv time før den gendanner sig selv, og i den mMELLEMLIGGENDE tid skal du påføre din primer (zink/alu-primer på dåse er fin til formålet) - ellers holder det ikke i længden og din bil vil skalle flager med tiden.

NB:
Drejer det sig f.eks. om en hel ny dør, som fra fabrikken er forsynet med et primerlag, så siger min erfaring, at du ikke skal lade dig snyde af det forhold. Jeg har haft bøvl med mine nye døre, hvor primeren løsnede sig efter noget tid efter maling af bilen (fordi alu-behandlingstiden ikke blev ob´verholdt - arbejderen har vel holdt en længere smøgpause vil jeg tro).
Tjek på indersinden af døren (evt. et slet set sted)ved at kradse med en skruetrækker elelr kniv. Skaller der en større flage af - så kan du lige så godt belave dig på at få renset det hel af (evt. kontakte forhandler og reklamere derom) - lader malingen sig vanskeligt fjerne og den nærmest skal slides væk - så er du heldig og fabriksprimeren er i top (jeg var desværre ikke så heldig).

Når du har været efter alle småhuller i den gamle maling, slebet og primet efter alle kunstens regler, så kan du enten rulle, pensle elelr sprøjtemale din bil.

Men - primeren du benytter skal altså være bregnet til alu. Dit temparamet afgør om du vil sprøjte elelr rulle/pensle din primer på - sidstnævnte skal derefter slibes mellem hver arbejdsgang/lag.

Hilsen - og god arbejdslyst
Stefan

Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "hovedleje"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.