sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af olie til Td5 i kbh området (09-07-2009 19:25:36)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj
Jeg hiver lige en bemærkning frem i et halvgammelt indlæg, som du, Ole, henviser til i den aktuelle tråd om olier:
Citat:
har aldrig helt forstået hvorfor Duckhams har opnået den mytiske status blandt LandRoverfolket som den nu engang har. Personligt synes jeg at Duckhams var en "ok" olie dengang den blev introduceret tilbage i tiden da en plovmand stadig var afbilledet på pengesedlen - den er så blevet en smule modificeret gemmen tiden, men er i dag håbløs forældet som smøreolie i direkte sammenligning med sine konkurrenter på markedet, og hvis rygtet taler sandt har der ikke været Duckhams i dunken på det sidste.
Citat slut.
Duckhams 20/50 har en mytisk status for mig fsv. ang. brug i gamle motorer. Jeg er helt med på at i moderne konstruktioner er den nok ikke helt optimal.
Jeg har aldrig selv oplevet et motorhavari med denne olie i maskinen, men har selv knust en hel del motorer og været vidne til mange andre med andre eller ukendte olier.
De seneste eksempler ligger dog 10-15 år tilbage. En ældre Toyota 1.8 sugediesel havde fungeret upåklagelig over ca. 120.000 km på Duckhams uden nævneværdigt olieforbrug. Så blev det bøvlet at skaffe Duckhams og jeg hældte Castrol 20/50 på motoren. Ganske få tusinde km. efter opgav motoren fuldstændigt ævred med <250.000 km på klokken, hvilket er meget langt under sædvanlig standard.
Samtidig måtte min Jaguar MK IX med nyrenoveret motor også lade sig nøje med Castrol 20/50. Også denne motor brækkede sig med en totalt ødelagt krumtap til følge.
Jeg kan naturligvis ikke føre videnskabeligt bevis for at det var Castrols olie, der har skylden for disse 2 næsten samtidige motorhavarier, men jeg havde ikke mod på at fortsætte med den slags eksperimenter!!!
For 5 år siden fik jeg en Ford Mustang V8 hjem fra USA. Til min store sorg, brugte den en liter af det på motoren værende fluidum for hver ca. 350 km med ikke ubetydelige røgfaner efter sig. Jeg skiftede så til Duckhams 20/50, hvorefter vognen nu kan køre 3.500 km på en liter olie!
Denne vogn har nu været pisket til Sydfrankrig 2 gange på Duckhams 20/50 uden kvaler. :-)
Omvendt må jeg indrømme at en Mondeo benziner 1,8 absolut ikke kunne forliges med denne herlige olie, idet de hydrauliske løftere ikke kunne når at slippe af med olien. Det duede ikke rigtigt.
Så derfor sværger jeg til Duckhams 20/50 til mine gamle biler, og har skaffet mig et godt lager for nu en hel del år siden, som nu er reserveret Mustangen og SIII bussen.
mvh
Knud