Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af olie til Td5 i kbh området (12-07-2009 10:00:29)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj
Hej Ole.

Tak for din fine redegørelse! :-)

Mit ærinde var ikke at missionere for Duckhams, men var ment som et svar på dit spørgsmål om, hvorfor Duckhams for mig har fået den mytiske status som den har.

Lad mig så underbygge, hvorfor jeg har været så glad for denne mytiske olie.
Jeg købte min første Jaguar i 1969, en 3.8 MK2, som jeg brugte til "vanvidskørsel" inkl. overdrejning. Der tilstødte denne motor en del problemer, men aldrig olierelaterede problemer, idet jeg altid har brugt Duckhams dejlige 20/50 :-) .
Det var altid noget med varme pga af underdimentioneret køler.
Jeg kender mange tilfælde at motorhavarier, med olierelaterede grunde. I de tilfælde, hvor jeg har kunnet finde ud af, hvilken olie, der var på den pågældende havarerede motor, kan jeg ikke mindes, at fejlen kunne relateres til Duckhams, ud over de tilfælde, hvor motoren har været kørt tør for vand. Det er der vist nok ikke meget olie, der kan klare.
På et tidspunkt var jeg ejer af en Mercedes 1619, som jeg brugte til transporter til Sydeuropa. Den gav jeg også Duckhams 20/50 og kørte typisk 2500 km på en liter. Pga ubetænksomhed og travlhed, lod jeg ved en lejlighed det aut. værksted servicere vognen. De hældte, uden jeg var opmærksom på det, den just fremkomne og stærkt opreklamerede Mobil 1, fuldsyntetiske olie på. Så gik min herlige lastvogn ned på at køre <500 km på en liter motorolie! :-) Det opdagede jeg ved et tjek af oliestanden på turen. Da kunne oliepinden dårligt nå olien, og jeg måtte i Frankrig for en vanartet formue indkøbe mange liter
sær, ubestemmelig olie.
Efter hjemkomsten skiftede jeg tilbag til Duckhams, men ak, for sent. Den motor kom aldrig siden over 1000 km/l olie. :-) Havde jeg dog bare holdt mig til Duckhams! :-)

Det samme skete for rigtig mange Jaguarejere, med lidt ældre motorer.

I øvrigt havde Duckhams i 80erne en god all-in-one aut.olie Q-matic, meden Castrols tilsvarende ødelagde stribevis af aut.gearkasser i de dage!!!! Den sag fik de dysset ned, men betalte store erstatninger til de, som kunne bevise sagerne.

Nu skal jeg nok lade være med at trætte videre!

Jeg har ca 80 ltr. Duckhams fra for 4-5 år siden, så jeg klarer mig i en rum tid! :-)

mvh
Knud, for hvem Duckhams 20/50 har mytisk status! :-)
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "forfjeder"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.