Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: Lidt i tvivl om olie til gear kassen (08-09-2009 22:40:32)
Ole Jensen #7456, reg. øsj
Hejsa

Hvis du i tvivl hvilken gearbox som er monteret, så tror jeg linket her er god læsning.

http://www.keirhague.com/gearboxes.html

Lige en enkelt lille kommenter omkring valg af smøreolie på LT85.

Jf. Land Rover grønspættebogen (workshop manual ) så er smøreolie anbefalingerne mineralsk motorolie i SAE graduering .

Tempzone.. - 30 C.grad til + 20 C.grade = 10W/30, 10W40, 10W/50.

Tempzone.. - 10 C.grad til + 50 C.grad = 10W/40, 10W/50, 15W/40, 15W/50, 20W/40, 20W/50.

Så en motorolie SAE 10W/50 vil måske til danske temperatur forhold nok være den mest allround til helårs brug.

Det er som udgangs punkt altid klogt at følge producentens anvisninger, men deres valg fra dengang var baseret på hvilken smøreoile teknologi der var tilgænglig på gearkassens udviklings tidspunket. Nogle producenter opdaterer deres anbefalinger efterhånden som der gøres fremskidt på smøreolie teknologien og i takt med de afprøver de nye smøreolier. Andre følger ikke op på udviklingen.

Men der findes moderne let løbende gearolie som kan erstatte motorolie, de beskytter tandhjul, lejer langt bedre end mineralsk motorolie er i stand til under de samme arbejdsforhold. De er ofte langt mere temperaturstabil samt mere nedbrydnings resistendt. Man gør klogt i at være meget opmærksom på at nogle gearolier kan reager negativt på bløde metaller i synchromeshen.

Det er en adminlige og ofte overset detalje at motoroile og gearoile er gradueret efter to forskellige graduerings tabeller, man er nød til at omtale tallet som gradueringstal idet de beskriver et viskositetområde.

Eks. gearoil SAE 80 = 7.0-11.0 cSt. motoroil SAE 30 = 9.3-12,5 mm2/s

Gearoil blev før i tiden også også målt i mm2/s. men anføres idag i cSt., som målmæssigt kan samlinges. " 1 cSt = 1 mm2/s "

Se evt.

http://www.bobistheoilguy.com/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=55

Normalt skal man bruge en GL4 gearolie til synkromesh gearkasser med synchromeshringe i messing, GL5 gearolie skal man generelt holde sig fra. Men der findes hel syntestiske gearoile i GL5 klassen som ikke frigøre syrer der angriber messing synkromeshringe, de er blot lidt mindre udbredte og ofte mere bekostlige.

Personligt har jeg brugt min egen LT85 gearbox som testbox for flere forskellige oiletyper, der er afprøvet motoroile i forskellige gradueringer, motorcykeloile samt fullsyntetisk gearoile i forskellige graduering.

Har også afprøvet MTF94, men den blev aftappet efter ganske få hundrede prøvekilometer idet jeg ikke oplevet at den opførte sig nævneværdigt andreledes end en ATF oile opføre sig i en LT85 under ens vilkår.

En hel del Landy ejer vil sikkert anbefale at man kan brug ATF i en manual gearkasse, når den er tryksmurt via en indbygget oliepumpe, det er helt klart min personlige mening at man skal afstå fra at bruge mineralsk ATF oile i manuale gearkasse hvad end den er tryksmurt eller ikke. ATF oile er som udgangspunkt en hydraulik oile vis oilefilm ikke er specielt trykresistendt i varm tilstand.

Men ATF er igennem tid blevet anbefalet til brug i gearkasser med dårlig synkromesh teknologi. Den mest nedslidte LT85 gearkasse jeg personligt har set/eget/prøvetkørt var netop serviceret med ATF oile, fremravende gearskift på grund af den lave viskositet, men totalt nedslidt.

MTF94 er på den anden side (kun) en semi-syntestisk Manual Transmission Fluid specifikt designet til brug i manual synkromesh gearkasse (R380) den er dog i grundprincip en ATF-oil, men er blandet med syntetiske gearolie samt modificeret med forskellige additiver, således at MTF94 virker mere optimal i en synkromesh gearkasse end en AFT-oil vil gøre.

Det var så blot ikke noget jeg selv oplevet, da jeg afprøvet MFT94 i min LT85. Derfor valgte jeg at afprøve Difflock Evolution 2, og det var en meget positiv oplevelse, men ved hård vinterkulde virket den en lille smule tung i gearskiftet, på lidt på samme måde som hvis der var motorolie SAE 20W/50 i boxen.

Hvilket fik mig til at afprøve Redline Oil MTL, som fungeret perfekt i hård kuldegrader, men omvendt virker en anelse for tynd i varme. Derved ende jeg med en blanding af 50/50 af Redline Oil MTL og Redline Oil MT-90.

Normalt skal man afstå fra at blande olier, da man ikke forudsige slutresultatet, og det kan jo være svært uheldigt i nogle tilfælde. Men i det her tilfælde har de to olier samme basestock blot i forskellige viskositer, og derved kan det forsvares.

Enligtaget viste mit experiment at den perfekte blanding er -

Dansk sommervarme - 1 lt. MTL & 2 lt. MT-90

Dansk vinterkulde - 2 lt. MTL & 1 lt. MT-90

Men jeg orker ikke at servicerer gearolie i relation til sæsonen, derved kompromisløsningen med 50/50, og det virker.

Se evt.

http://www.redlineoil.com/Products.aspx?pcid=7

http://shop.difflock.com/difflock-evolution-fully-synthetic-gear-litre-p-52.html

Lidt data -

http://www.members.shaw.ca/jbarge/MTF.htm

Jeg køre pt. med Redline Oil (blanding) i LT85 gearkassen og Difflock Evolution 2 i Diff. & Transfbox. Swivel housing har en blanding af Evolution 2 & one shot grease (50/50) , det har forvandlet min LR90/V8/LT85 markant, det er for mig næsten en religiøs oplevelse at være vidne til, det er absolut ingen anbefaling, blot førstehåndsberetning og velment henvisning, derefter konkluder man selv.

Men det kræver måske nok at man ved lidt omkring smøreolier før man giver sig igang med at eksperimentere på egen hånd !!!.

Just my one cent

Mv. Ole
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "plejlstang"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.