Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: SU-karburatorer (05-10-2009 15:49:45)
Ole Jensen #7456, reg. øsj
Hej Claus

Fin stil at fastholde det oprindelige emne. ;-)

Har efterhånden læst et par gange, her på forum, at du har nogle tilbagevendende kvaler med dine karburator. Snavs og fremedelemer er som ofte den mest fremhærskende fejlkilde, personligt tilsætte jeg med jævne mellemrum renseadditiv til benzinen således mine nåle og dysser i karburatoren er relativt fri for snavs og aflejringer. Hvis jeg kan få fat i det, fortrækker jeg at bruge Redline oil SI-1 fuel additiv, det kan langt fra altid opdrives herhjemme derfor erstatter jeg gerne med BellAdd som er et dansk produkt og derved mere udbredt på hjemmemarket. Andre mærker som STP, Reddex, Bardahl, Tunap (blot for at nævne nogle få) virker naturligvis også, det blot et spørgsmål om religion og overbevisning.

se evt.

http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=80&pcid=12

http://www.belladd.dk/home.asp?Forside%20Bell%20Add=&ContentID=122

Belladd har også nogle rensemidler på spray som virker udemærket, har selv afprøvet dem og blev en anelse imponeret over effekten, men kan på ingen måde løbe fra min forkærlighed til Redline Oil.

Jeg holder også mine SUér rene udvendige, ved periodisk afvaskning, efterfølgende smøre jeg alle bevæglige dele og sikrer mig at alt køre let. Husk at afdæk filteret. Lige en bemærking omkring luftfilter. Hvis man benytter genbruglige filter som evt. KN, ITG eller andre mærker, er det vigtigt/smart at vedligeholder sine filter, de er bestemt ikke fire-and-forget. Alt for mange negligerer det faktum og ødelægger derved deres dyrere luftfilter.

se evt.

http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=78373#78373

KN filter er her på forum nogle gange omtalt mindre flatterende. hvilket bestemt ikke er korrekt, der findes flere uafhænige forsøg, hvis data er tilgænglig på nettet, som netop fremhæver KN filterets gode engeskaber, men filteret SKAL vedligeholdes, specielt hvis man køre off-road...!

Snavs og aflejringer omkring nål og dysse forværrer isdannelsen i karburatoren markant. Isdannelsen er mest markant omkring +5 til -5 C.grad. og specielt hvis luftfugtheden er relativ høj, og de konditioner minder til forveksling om den sjappet danske vintersæson.

Det kan værre en ide at tilsætte rigeligt med sprit/ethanol på tanken og fylde helt op, for at hive som meget kodensvand med ud, først på sæsonen og derefter kører sæsonen igennem fuld tank, derved mindskes den kondenserede overflade i tanken.

Rensemidler og sprit gør absolut ingen forskelle, hvis karburatoren er slidt. Hvorvidt din karburator er slidt udfra den korte symptom beskrivelse, er jeg ikke dygtig nok til at afgøre, Men Knud er "spot on" i svaret til dig.

På en af de 3 skruer til klokken af dine SUér sidder der et blikemblem med et nummer. Det nummer indikerer hvilken version og side din karburatorer har (eks. FZX 2006 LH/RH) udfra de nummer bestiller man reservedele eller kit til sin karburator.

Man kan få 3 kit -

Gasket kit - så man kan skille/rense/justere.

Service kit - så man kan skille/rense/justere samt skifte sliddele.

Rebuild kit - så man udføre en total renovering af sine carb.

Burlen er stedet, de har alt...! også den originale damper oil.

se evt.

http://www.burlen.co.uk/

Der er masser af teknisk info på deres homepage, hvis det ikke er nok, så sælger de nogle udemærket hæfter som rare at støtte sig til første gang. Det er bestemt ikke rocketscience at renoverer sine karburator, lidt fine mekanik, men ikke så slemt som nogle frygter, men et rent arbejdsmiljø er dog et most.

Jeg synes du bør overveje at gribe tyren ved hornene engang for alle, også hjemtage et sæt rebuild kit til dine SUér. Det bliver du helt bestemt mest glad for i længden.

mht. damper oil så har Castrol et alternativ, ATF kan godt bruges, men hvorfor ikke brug den spec. som Mr. Skinner selv anså få at være det korrekte til hans design.

Castrol´s alternativ -

http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-daemperolie-200-308p.html

Kan også bruges til Zenith-Stromberg karburator.

Mv. Ole
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "bagfjeder"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.