Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: LSD i LT95 (10-11-2009 23:31:11)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl
Hej med jer.
Jeg vil da prøve om jeg kan bidrage med lidt mere afklaring om starten af den bil der i mine øjne redede LR og blev grundstenen til den teknik LR stadig bruger i dag.

RR var egentlig tænkt til at have samme slags transmission som datidens LR, altså mulighed for til og frakobling af træk på forakslen ind over et reduktionsgear. Planerne var allerede lagt i 1966 og det var fra starten meningen at anvende den kendte række 6 motor fra Rover linjen. Det blev imidlertid forkastet til fordel for den nye alu. V8 som Rover havde erhvervet rettigheden til fra Buick.

Den nye V8 var for kraftig for den oprindelige opbygning og man valgte derfor at lave en opbygning med permanent 4x4 igennem en ny 4-trins gearkasse (LT95) som ganske rigtig i starten blev lavet med et ”limited slip” center diff. som dog kunne låses. Det var kun de modeller der blev produceret indtil årsskiftet 1970/71 der var forsynet med ”limited slip”, derefter blev centerdiffet erstattet af det de fleste kender.

Dengang LT95 gearkasse blev udviklet, var Rover en del af British Layland, og det var deres udviklingsafdeling der designede den, deraf navnet LT som egentlig betyder ”Layland Transmission”. Tallet 95 er afstand fra hovedaksel til bundaksel målt i mm (sjovt nok når alt andet ellers er i tommer). En af fordelene ved en LT95, er at den er lavet med mange forskellige udvekslinger imellem hoved og transfer gearkasse - og at de let kan skiftes, uden at tage gearkassen ud af bilen.

LT95 betragtes af mange som den stærkeste gearkasse i en LR, måske på grund af den forholdsvis store afstand imellem top og bundaksel og dels nok også fordi den havde sin egen indbyggede oliepumpe der tryksmører hovedgearkassen. LT95 blev brugt frem til 1983 hvor den blev afløst af en ny 5-trins gearkasse (LT77) som egentlig er en gammel kending fra Jaguar.

Det officielle salg af RR til kunder, startede i øvrigt d. 1. September 1970 hvor prisen var forrygende 1998£ for denne fine bil.

Ak ja – det var dengang

RR-hilsen
Benny #2711
(som glæder sig til når den gamle RR i stalden bliver veteran)
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "koblingspedal"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.