sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: freelander dræber kvinde. (04-01-2010 19:39:48)
Morten Dam #6034, reg. nvsj
Just for info:
Omfanget af dødsfald og ulykker har været svingende.
Det største mandefald skete i 1986, da manden bag det hele, franskmanden Thierry Sabine og flere andre, omkom ved et helikopterstyrt i en sandstorm under løbets afvikling.
Ellers har mandefaldet været i spredt fægtning, et par stykker er omkommet ved beskydning af oprørsbevægelsen Polisario eller andet bandit-uvæsen, andre har slået flere kolbøtter end godt var, bl.a. i truck-klassen, og det gør ondt, når taget bliver flået af og både mand og sæde slynges ud af cockpittet.
En del tilskuere er kommet af dage ved at stå forkert eller ved at rende på tværs af sporet netop som deltagere er kommet drønende.
Blandt de aktive er langt de fleste dødsfald vist indtruffet i en 2-hjulede klasse. De slår sig rent ud forbandet, når de falder, og det gør de enten fordi de oversatser eller bliver trætte. Prøv at forestille dig stående i ”stigbøjlerne“, mens du fyrer skramlet af for fuld hane fra 7:00 morgen til 19:00 aften - eller deromkring.
Jeg husker en sen nattetime i 1987, da deltagerne skulle have været ved etapemålet før mørkets frembrud; det er omkring 17-18 tiden, og det bliver mørkt, som når man slukker for lyset i et kælderrum, men de første dukede ikke op før ved 2-tiden om natten på grund af fejlkørsel i ørkenen. Det gav et etapetillæg på vistnok omkring 300-400 km.
Feltets hårdeste hund, belgieren Gaston Rahier var så udmattet, at hans servicefolk måtte løfte ham af BMW'en og bære ham hen til massøren i teamteltet. Fire timer senere skulle alle mand op på mukkebikken igen for at tage hul på en ny dagsetape på 600-700 km.
Intet under at nogle ryger omkuld undervejs. Det er ikke leg for svagbrystede.
Med usvækket højagtelse som tilforn
Morten