sv: sv: sv: 90" på glat is (22-02-2010 13:38:53)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj
Min erfaring siger at hvis der ligger sne, altså hvis jeg er 100% sikker på at det er glat, så min transmission ikke tager skade, så kører bilen bedst med centerspær låst. Det gælder både kørsel i sving og ved igangsætning. Desuden gælder det også ved motorbremsning.
Jeg er enig i at hvis den begynder at skride, så skal man ikke røre bremsen (med mindre man har ABS), for så går det endnu værre. Hvis man kobler ud, så fortsætte udskridningen uden at blive værre; men hvis man skal redde noget, så er der kun een ting at gøre, og det er at styre udskridningen med speederen. Dette kræver at man har lidt omdrejninger på motoren, da der ikke er meget moment at gøre godt med ved 30-40 i timen i 4. gear. Derfor skal man være lidt forudseende, så man får gearet ned inden man tager et sving, hvor der er risiko for at skride ud.
Det skal siges, at jeg kører 110", og jeg tror måske de har lidt bedre retningsstabilitet (det burde de i hvert fald). Jeg kører på BFG A/T 265/75R16 og de står rigtig godt fast størrelsen taget i betragtning. Især hvis der er lidt sne de kan tage fat i i stedet for ren is. De slår dog ikke de 145/80R14, som jeg lige har fået på borgergryden.
MVH Jakob E S