104747:
sv: Kontrol af timing på SIII 2.25D (11-11-2010 17:57:34) (svar på
104741)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (
ip-adr: 95.209.239.222)
It´s never over when you owns a Rover.
Jeg hælder meget til Kenneths einwurf, at de såkaldte olietyve også kaldet deflektorpakninger er slidte og ell. blevet hårde og er krympet, således de ikke længere slutter tæt om ventilskafterne. Det er især på indsugningsventilen. Her suges motorolie ind, forbrændes og udvikler blå røg, grålig røg er fra uforbrændt diesel, def. dyse, sort røg for fed blanding, mens hvid røg er vanddamp/kondens.
Olietyvene kan skiftes uden topstykke afmonteres, man skal bare være sikker på stemplet er i top på pågældende cyld.
de to midterste og 1+4 følges ad.
Mht. timing af indsprøjtningstidspunkt, så er en dieselmotor meget liberal, der skal rimeligt meget udsving i timing før det mærkes grundet diesel forbrænder langsomt.
Timing kan dog nemt kontrolleres på følg. måde, drej motor
til pilmærke i den firkantede rude på koblingshus peger på 13gradersmærket på svinghjul, 13gr. på sene 2.25d. to-hulsdækslet på pumpe afmonteres, her kommer der op mod ½l. diesel ud. Mærket A på rotor skal så være synligt, modsat drejes motor 1 omgang, med en pinlig ren evt. stor skruetrækker presses rotor mod venstre for at optage dødgang, mærket A skal så flugte med den flade højreende på den store låsering, modsat drejes pumpe til mærkerne flugter, under drift drejer rotor venstre om.