Ja - tror Knud har meget ret i sin fornemmelse omkring type kendskab mellen de forskellige karburator som har været monteret på LR og andre britiske biler i tidens løb.
Historien bag Stomberg er enligtaget lidt mudret, som det så ofte er omkring producenter af karburator.
Man kan læse mere på nettet omkring Triumph´s Stromberg project, på at efterligne Skinner Union´s Karburator, som jeg iøvrigt synes er den beste til LR. SU var i udviklings stadiet af Stromberg omfattet patent rettigheder, derved design forskellen med gummimembranen, som iøvrigt alt for mange ejer selv tager liv af, fordi de ikke forstår at man skal bruge syrefri olie som ikke opløser membranen.
Den org. oil var/er en SAE 20 engineoil (syrefri). Volvo anbefalet derimod en ATF oil, som også dur, hvis man skifer membranen jvf. serviceforskrifterne. En ATF oil er generelt en 5W-30 engineoil viskositet (svarende til 70W-80 gearoil viskositet) med lavt syreindhold. Men en ATF er betydelig mere udbredt (på serviceværkstedet) end en syrefri single grade SAE 20 engineoil ville være, og det er vel forklaringen.
En anden ting som også ofte forvirer, er at der på nogle Zenith-Stromberg karburator også står Solex på klokken...! - Triumph havde ikke faciliteterne til selv at producer deres Stromberg carb. der blev indgået aftale med Zenith om at producer nyudviklingen, Zenith indgik senere i partnerskab med Solex, for tilsidst at blive opslugt Solex, som igen blev opkøbt af Magneti Marelli, som bekendt også ejer af Weber...!
Hvilket leder mig til lige at bemærke...
Mange tror fejlagtigt at Edelbrock performer series er en Weber karburator, det er den bestemt ikke...! Den er en re-designet Carter 9000 serie carb. som Edelbrock samlet op, efter Carter gik ned. Edelbrock får den produceret hos Weber USA. - Dem som har en Edelbrock, har sikkert under sig over at der både står Weber-Mangneti Marlli- W/USA. men forklaringen er jo nem nok..!
Hint - Hvis man har en Gl. Carter 9000 serie carb. kan man skaffe dele hos Edelbrock.
Det er ofte nævnt på forum at Holley har en carb. til off-road, det har de så ment også, serien hedder Off-road Truck Avenger M/4150
http://www.holley.com/types/Truck%20Avenger.asp Er ikke særlige velegnet til små RV8, alt under 302 cubic inches er småt for de gale cowboys. den mindste carb. kan muligvis modificeres.
et lille filmklip -
http://www.holleytv.com/video/6238Man kan måske mene at de bruger det forkerte bilmærke, som reklame for deres carb...!! men de er jo, skøre de cowboys.
Har altid underet mig over at LR valgte at brug Zenith-Stromberg til deres RV8, da jeg på grund af gummimembranen designet anser den for at være mindre robust i forhold til SU, men det er sikkert blot mig...(eller var det omkostninger igen..?)
Mv. Ole