Det ville bestemt være godt for motorens holdbarhed, hvis filteringen af olien blev forbedret set i relation standart filter. Som tommefingerregel kan man generelt forvente at standart filter, filtrerer partikler som har en størrelse omkring 40 micron.
Test har vist at der er en betraklige positiv gevinst i relation til mindre slidtage på motoren, Hvis man benytter et filter med mindre micron. Man kan reducer slidtaget med ca. 50% hvis man reducer fra 40 micron til 30 micron, eller ca. omkring 70% hvis man benytter et filter med 15 micron.
Oliens evne til at indkapsle partikler i sammehænget er bestemt ikke uvæsentligt for resultatet, full-syntetisk olie har generelt bedre egenskaber til dette, kontra mineralsk olie.
Se evt.
http://superiorsyntheticsonline.com/Documents/Oil_Filter_Efficiencies.pdfHar selv med gode resultat afprøvet K&N olie filter, som skulle være et 10 micron filter, men finder prisen herhjemme for høj, leder nu efter et billigt sted i UK.
Hvis nogle kender sådan et sted, må de godt give lyd...!
Men den største forbryder i relation til slidtage, er uden tvivl kold/tør start, man siger generelt at det i selv udgøre 50% sildtagen. Det findes der naturligvis også en løsning på...
http://www.pre-luber.com/Automotive.htmJeg vil så mene at med lidt hjemmesløjt, at man godt selv kan sammenflette et ligende system for et mindre beløb...
Mht. LRF filteret synes jeg bestem der mangler lidt dokumentationen samt data om filteret...? - ingen tvivl om at hvis det forholder således som beskrevet, at filteret er opbygget af 5 lag samt steel mesh, så er det en af de bedre konstruktioner. Gode filter er som regel opbygger med glasfiber lag, syntetisk fiber samt et lag af cellulosefibre. Almindelig standart (papier/pap) filter er som regel opbygget i et enkelt lag af cellulosefiber.
Mv. Ole