tilbage

Land Rover Forum  

Index
100604: Flænge i udstødningsmanifold 3,9l v8 (11-08-2010 09:10:34)
Christian Steincke #8472, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.93.39.38)
Hej!

Har måttet konstatere, at udst. manifolden i passagersiden af min Disco, har slået revner :(. Har prøvet med Gun Gum og Wrap, uden held. Har nu tæsket Fire Gum på, men hvis det skulle fejle, er der så nogle tricks der kan løse problemet på den korte bane?
Index
100621: sv: Flænge i udstødningsmanifold 3,9l v8 (11-08-2010 13:39:22) (svar på 100604)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Hvis den ikke er for gammel, er det nemmeste nok lige at svejse den.

Mvh
Jens
Index
100680: sv: sv: Flænge i udstødningsmanifold 3,9l v8 (12-08-2010 13:40:03) (svar på 100621)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.251.148)
Hvorfor benytte den korte bane når man kan tage den lange?
Skulle alt andet glippe mht. lappeskrædderi, så monter bananmanifold, det giver et markant løft, både af økonomi
og forhåndenværende power. For slet ikke at tale om lyd.
Index
100681: sv: sv: sv: Flænge i udstødningsmanifold 3,9l v8 (12-08-2010 14:17:17) (svar på 100680)
Christian Steincke #8472, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.63.117.50)
Du har ret. Men damen kommer med kat, og så går der lovlydig borger i mig. Hvis nu synsmanden er en emsig laban, så er jeg vel i problemer? Rimmers Brothers Sports Kit til V8 trækker ellers gevaldigt i mig, med bananmanifold og det den rigtige lyd. Har du erfaring omkring dette med syn osv?

Ellers er det indkøb af støbejerns manifold fra England :(

ps. Tak Jens for svejse forslag
Index
100686: sv: sv: sv: sv: Flænge i udstødningsmanifold 3,9l v8 (12-08-2010 16:13:13) (svar på 100681)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Du kan jo altid prøve svejsning. Det er noget af det nemmeste at svejse, når det er støbejern - bare det som sagt ikke er for gammelt.

Hvis du ikke har prøvet før, så foregår det enten koldt eller varmt, med elektrode.
Man skærer næsten helt igennem godset med vinkelsliber, så man får en god fure at svejse i.

Så kan man enten svejse "koldt" ved at lukke furen klat for klat, kun lige nogle sekunder hver gang, så man til en hver tid kan lægge hånden ved siden af svejsningen uden at brænde sig. Der renses med slaggehammer efter hver klat... Selv sagt den langsomme metode hvis røret er revnet hele vejen rundt.

Alternativet er at svejse "varmt", det foregår ved at man sætter en lille blæselampe ind i enden af røret og lader den varme det op, efter 15-20 minutter er hele røret gloende og nu svejser man revnen tæt i et hug, med en eller flere baner over hinanden.

Grunden til at man enten skal svejse "koldt" eller "varmt" er at forsøge på at opnå samme temperatur i selve svejsningen som i røret. Det kan selv sagt ikke lade sig gøre da flydende gods er 1200 grader, men ovenstående er tæt nok på til at det kan lade sig gøre. Nb: Den "varme" svejsning giver det stærkeste resultat.

Håber at det giver dig mod på at prøve det. Hvis du får smag for det er det intet i vejen for at du skærer at par stivere og svejser i manifolden så den ikke revner en anden gang.

Mvh
Jens
Index
100687: sv: sv: sv: sv: Flænge i udstødningsmanifold 3,9l v8 (12-08-2010 16:27:03) (svar på 100681)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.28.99)
"lovlydig borger?" ææeerrhh, er det den indre stemme der fortæller der er en der kikker over skulderen??
Index
100699: sv: sv: sv: sv: Flænge i udstødningsmanifold 3,9l v8 (12-08-2010 20:38:43) (svar på 100681)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.179.132)
Jeg købte bananer hos Rimmer Bros. og satte lambdasonder i efterfølgende.
Junior, der er automekaniker, skaffede møtrikker i rette dimension. Huller blev boret i manifolds og møtrikkerne svejset på...voilá

Det kører bare :-)

mlrh Claus
Index
100840: sv: sv: sv: sv: sv: Flænge i udstødningsmanifold 3,9l v8 (16-08-2010 22:23:36) (svar på 100699)
Christian Steincke #8472, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.63.117.50)
Tak til alle for svar!

Har ikke lige mod på at svejse( ej heller udstyr eller lokale). Fandt et billigt sæt manifolde på eBay. Starter der og så må der spares op til Rimmer udstødning.

vh
Christian