tilbage

Land Rover Forum  

Index
102488: Kølerproblemer - eller er det mere alvorligt? (16-10-2010 19:00:50)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.63.35)
Jeg harnu bestilt nye Toppakninger til min RRC 3,5 V8 (1984). Men jeg har ingen sikker viden om, hvad der er galt.

En vinteraften sidste år skete det således, at jeg skulle hente pizzaerne i Græsted - jeg fyrede som sædvanligt op og kørte afsted, og efter ca. to kilometers kørsel opdagede jeg at temperaturen lå over middel imens varmeapparatet blæste kold luft. Jeg stoppede derfor straks - var lige ved Statoil. Al kølevæsken kom ud af dækslet på ekspansionsbeholderen, klart hvis der var skoldhed damp inderst i systemet. Jeg ventede og kølede af, så kunne den fyldes op med frisk væske og kørte normalt derefter.

Derefter gik der lang tid uden problemer, der skulle heller aldrig fyldes vand på og jeg tænkte at der måtte have manglet væske den dag 'af en eller anden ukendt grund'.

Siden har den så kørt bl. a til Venedig og hjem igen i påsken, foruden at jeg kører 150-200 km i den de fleste hverdage. Hele turen over alperne og på Autobahnen osv. var der bare ingen problemer, men det lille nummer som den første gang lavede på vej efter pizzaer i vinter, det har den siden lavet en fire-fem gange. Hver gang forløber det på samme måde: hvis det sker er det altid lige efter den første start af kold motor. Mønsteret det samme: bliver varm på termometeret, hvorefter jeg må ud & dekomprimere kølesystemet og efterfylde. Hvis det har nået at blive rigtigt varmt skal jeg lige afvente at det blå springvand har lagt sig. Jeg har derfor fået den vane at checke kølevæsken hver dag før start, samt altid at køre rundt med 20 liter vand. Jeg har derudover skiftet min køler (den gamle viste sig utæt da jeg satte husholdningskompressoren på den), samt de fleste kølerslanger (de to små bagest til varmeapparatet har jeg endnu ikke kunnet skaffe). Så har jeg pillet termostaten ud fordi en termostat der indimellem ikke åbnede kunne forklare problemet. Men det kan stadig forekomme (een observation) også uden termostat i.

Jeg har så monteret et manometer på den af de to overløbsslanger fra radiatoren der i det 'rigtige' Rangerover- kølesystem går tilbage til indsugningsmanifolden. Den er nemlig på min ellers bare blændet med en prop, fordi nogen (tidligere ejer) har sat en amerikanerkarburator på med en manifold uden tilslutning for denne slange. Jeg har også spekuleret på, om den manglende slange - som jo kunne sikre noget tilbageløb til 'toppen' af motoren - kan have betydning her. Jeg har ikke kunnet finde et eneste billede der klart viser placeringen af disse slanger hverken i rep.manual eller res.delskatalog, så jeg har eksperimenteret lidt med dem. Jeg har også hængt en dunk op til opsamling af det kølevand der evt. måtte løbe ud af ekspansionsbeholderens overløb, for at kunne opdage et evt. indre spild.

Jeg har læst en del om luftlommer i Rangeroveres kølesystemer her på Forum, og jeg håber jo på at fejlen skal findes et sted i mit kølesystem, men håbet svinder da. Måske skal jeg i virkeligheden håbe at det 'bare' er en toppakning og ikke en revnet motorblok. Men bilen kører dejligt, alt lyder godt og der er ikke damp i udstødningen - ingen mayonnaise i hverken topdæksler eller på oliepinden - til gengæld kunne jeg godt synes at mit kølervand lugter lidt, ikke af udstødning men snarere af frisk benzin, men det er en usikker subjektiv vurdering og jeg er ikke helt uvildig.

Trykket i køleren når omkring en bar, og bliver ikke højere under kørsel - men overtryksdækslet skal jp også åbne ved 15 psI, og er det ikke lige under 1 bar? Det jeg kan registrere er: efterhånden trykkes der væske ud i ekspansionsbeholderen, dette er normalt ved fyldt køler. Men det suges ikke ind i systemet igen når motoren en kølet af, og er det ikke sandt at det normale er, at motoren efter (kold) start suger ekspansionsbeholderen tom igen - det synes jeg at jeg husker fra min forrige RR, og jeg har aldrig været helt sikker på hvordan den gjorde det. Men det sker så ikke her, eller ihvertfald ikke hver gang.

Hvis jeg stopper motoren og lige delomprimerer køleren forsigtigt kan jeg med munden blæse ekspansionsbeholderens indhold tilbage i radiatoren, og ved at gøre dette et par gange dagligt har jeg kunnet køre uden problemer i mange dage nu. Det er pt min eneste bil så det er nødvendigt; men det tager lidt af glæden ved den ellers så fede vogn - og det er de færreste ting der bliver bedre med tiden, så jeg må jo hellere lave det.

Men hvad skal jeg lave? Toppakninger uden at vide om de er defekte? Skifte til diesel ... skifte vandpumpen? Det eneste jeg ved er at fortsætte eksperimenterne. Kompressionstest en af dagene.

Kølerslangerne bliver IKKE hårde straks efter start. Men der ER små bobler i kølevæsken når den cirkulerer (set i radiatorens hjørne).

Er der noget ved kølesystemet jeg kan have misforstået? Forbundet forkert? Jeg villle have uploadet et billede af hvordan jeg forstår det - men det virker åbenbart ikke fra iPhone.

Eller skal jeg bare gå lige til det - skifte de toppakninger og så se om det hjælper..........?

Tak for at læse mit lidt lange indlæg,
Jan Østberg 5876 NSJ


Jeg er kommet frem til, at der er følgende mulige forklaringer:

1)
Index
102491: sv: Kølerproblemer - eller er det mere alvorligt? (16-10-2010 20:36:59) (svar på 102488)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.253.114)
Kan meget vel være hængende ell. def. thermostat, er nederste kølerslange varm når motor koger? er der varme i kabine? meget vigtigt at varmeapp. er med af hensyn til cirkulation.
Index
102492: sv: sv: Kølerproblemer - eller er det mere alvorligt? (16-10-2010 21:11:59) (svar på 102491)
Casper Kofoed #8584, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.2.98)
Synes nu mest at det lyder som en defekt Vandpumpe..
Har oplevet nøjagtigt det samme med en Mitsubitshi Cosmos

VH. Casper Med Røg i Ledningerne
Index
102494: sv: sv: Kølerproblemer - eller er det mere alvorligt? (16-10-2010 21:18:07) (svar på 102491)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.63.35)
Hej Verner,

Tak - jo, jeg har stort set hele tiden hånden i varmeapparatets dyser under kørslen så jeg kan stoppe hvis den bliver kold = ikke mere væske.

Men helt varmt bliver det ikke, specielt ikke på landevej, for jeg har allerede pillet termostaten ud i håb om at det var den. Men den har gjort det en gang uden termostaten i, så der røg det håb.

Var lige - ja, i Græsted efter pizzaer igen (det er jo videnskab, det her). Tur ca. 10 km ialt med to stop undervejs. Efter hjemkomst konstateret at der var tryk på køleren - lige omkring de 15 psI hvor låget begynder at hvæse. Men intet væske var skubbet ud i ekspansionsbeholderen som jeg selvfølgelig lige havde blæst i før start og sikret mig at køleren var helt fyldt. Den store kølerslange oppe skal i den forbindelse altid lige trykkes ned et par gange for at den kan få væsken over i motoren.

Om den nederste er varm når den koger - det skal jeg lige lægge mærke til når det sker næste gang!
Index
102493: sv: Kølerproblemer - eller er det mere alvorligt? (16-10-2010 21:14:21) (svar på 102488)
Hans Pedersen #4625, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.53.251.202)
Hej Jan.
Har selv været ude for det samme, kørte i 3 år hvor den en gang i mellem kogte vandet af. Nogle gange med flere måneders mellemrum, andre gange få dage.Jeg skiftede toppakninger, køler, vandpumpe, slanger efterhånden hele kølesystemet, uden at det hjalp. Så hev jeg blokken ud og ved nærmere eftersyn kunne jeg se små mikroskopiske revner i 3 af cylinderne. Ny blok uden revner blev monteret og har kørt som en drøm lige siden. Har hørt om 2 andre der har været ude for det samme, så det er ikke helt usandsynligt at du har samme problem.
Mvh
Hans
RRC bobtail OMA
Index
102495: sv: sv: Kølerproblemer - eller er det mere alvorligt? (16-10-2010 21:30:28) (svar på 102493)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.63.35)
@ Casper: jeg håber .. jeg undersøger den nærmere .

@ Hans: ja .... det er det jeg frygter. Men du skiftede så altså toppakningerne - det må vel så være næste skridt for mig også, når jeg lige har udelukket alle kølerproblemer.

Fremfor at skifte blokken .. jeg mener, hvis der skal gås så vidt .. så ku' jeg godt finde på at give op efter ti år med 8eren og krybe til 300 tdi i stedet for. Der er simpelthen for meget der taler for det, når man tager i betragtning at jeg tanker for 60.000 om året .. det kunne være det halve, jo. Ikke fordi jeg lige pludselig skal til at være fornuftig, men det er jo rate penge at spare - hvis man alligevel skal til & hive motoren ud. Men hvis jeg gør det vil jeg håbe der er en der kan bruge min 8er. Jeg har allerede een stående i Sverige som vistnok ikke fejler andet end et plejlstangsleje (men det ER et gæt).

Index
102497: sv: sv: sv: Kølerproblemer - eller er det mere alvorligt? (16-10-2010 22:26:46) (svar på 102495)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.8.232)
Lidt off topic...

Køb en ny maskine og drop den ned i fabrikken. Med det nævnte kørselsbehov turde jeg ikke gøre andet.

Nu da Pundet fortsat er i lav kurs, ville jeg finde en UK-leverandør, der udskifter hele drivlinien for 50k DKK.

Eller tag en snak med Team Bertelsen.
Index
102498: sv: sv: sv: sv: Kølerproblemer - eller er det mere alvorligt? (16-10-2010 23:01:55) (svar på 102497)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.63.35)
Tak, Paul for det input. Dybest set overhovedet ikke off-topic, for jeg finder mig fanget I et dilemma, der er ikke noget eksperiment der kan afgøre om der er revner eller ej, og hvis jeg alligevel skal have hele værket ud synes jeg egentlig ofså jeg bør skifte drivkraft, det er jo den pensionsopsparing man ikke har der kan spares over en årrække. Det har været lækkert at kunne arbejde hver dag i syv-otte år med V8eren, og den forrige havde jeg da fornøjelsen af at køre over 200.000 km (og den havde jo gået ca. det samme da jeg fik den). Helt uden problemer. Anderledes med min nuværende (hvidplade), samme årgang som min første ('84) men ALT har været i vejen, jeg har skiftet både alt i styretøj incl alle stænger, arme og kugler samt styrehus og servopumpe; jeg har skiftet for- og bagaksler, syræberarme både for og bag incl. alle bøsninger, kardankryds (og -akslerne også) - bremseskiver og -kalipre, generator, starter, motorophæng m.m.m.

Men en dieselmaskine er selvfølgelig ingen garanti for at dette holder op. Flere ædruelige iagttagere har udtalt at den bil er forhekset. Og min tro påbyder mig at lave det hele selv - likviditeten påbyder mig at 'finde' noget med et nul mindre på prissedlen. Den, og så følelsen af at det er bundløst med den bil. I sandhed en eksistentiel krise.

Index
102500: sv: sv: sv: sv: sv: Kølerproblemer - eller er det mere alvorligt? (16-10-2010 23:42:24) (svar på 102498)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.63.35)
Hans's historie siger mig at jeg må gå til de toppakninger uden nærmere vished for om det vil hjælpe, ihvertfald hvis jeg vil videre med 8eren, men giver mig også et håb om at jeg kan fortsætte kørselen en tid, bare jeg spiller sækkepibe på min ekspansionsbeholder hver dag før start og ellers holder stift øje med temperaturen. Så kan jeg vinde tid .. der er lige pt. en stor kunde i min butik der er usikker på om de lever eller dør .. og til jul er der måske tid OG råd samtidig ...men optimalt, nej det bliver det ikke.

Jeg vender tilbage med sjove billeder hvis jeg ender i vejkanten i en dampsky.
Index
102510: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kølerproblemer - eller er det mere alvorligt? (17-10-2010 21:13:43) (svar på 102500)
Jens Bollerup #5492, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 78.157.107.155)
Du siger du tager trykket af køleren og du dernæst kan blæse vandet tilbage. overtryks dækslet skal da sidde på ekspansionsbeholderen på køleren skal kun sidde et låg der giver uhindret adgang imellem køler og ekspansions beholder.
Index
102513: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kølerproblemer - eller er det mere alvorligt? (17-10-2010 21:45:47) (svar på 102510)
Jan Østberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.48.63.35)
Jamen det er rigtigt; i køleren sidder den blanke messingprop som jeg først åbner når der ikke længere er tryk på. Og trykket har jeg check på via det manometer jeg har sat på køleren, på den ene af de to studser hvor den anden så går til ekspansionsbeholderen.

Manometeret har en dekompressionsknap så jeg forsigtigt kan aflaste trykket i radiatoren. Det samme tryk må jo være i ekspansionsbeholderen - hvis denne er tom er det trivielt; hvis der er væske i vil en trykforskel føre til at der bobler luft op igennem væsken i ekspansionsbeholderen indtil trykket er udlignet. På toppen af ekspansionsbeholderen sidder så låget med den fjederbelastede gummipakning. Når jeg aflaster trykket er det for at kunne genfylde køleren inden start. Når jeg åbner messingproppen finder jeg nemlig som oftest, at køleren mangler lige netop de par liter der kan være i ekspansionsbeholderen, så de skal bare .. blæses tilbage. Overvejer en lille trykluftflaske - spytter blåt. Alt det dejlige tryk inde i køleren kan jeg jo ikke bruge til at flytte det tilbage med .. eller, måske med lidt mere Storm P. - engineering..

Jeg tror at ved normal funktion vil trykket i systemet stige med temperaturen - væsken vil udvide sig og flyde over i ekspansionsbeholderen, og forudsat systemet er tæt vil det jo skrumpe igen ved afkøling, og om morgenen vil man finde systemet uden tryk og fyldt med væske - hvor jeg oplever at der stadig er tryk på ved kold motor om morgenen (ikke meget tryk, men nok til et lille - koldt - springvand), samt at ekspansionsbeholderen er helt fuld - klart, der er jo tryk inde i køleren. Åbenbart.

Index
102537: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kølerproblemer - eller er det mere alvorligt? (18-10-2010 11:55:37) (svar på 102513)
Jens Bollerup #5492, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.152.124)
Så må konklusionen være: der er periodisk indtrængning af gas i kølesystemet. Lille hul der lejlighedsvis er lukket af sod eller andet. der kan ikke ske meget ved at kontrolere bolte tilspænding selvom det nok ikke løser problemet.
Index
102779: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kølerproblemer - eller er det mere alvorligt? (23-10-2010 01:14:46) (svar på 102537)
Jan østberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.48.63.35)
Ja. Og netop periodisk. Man burde måske endda skifte pakningerne. En kompressionstest må jeg i det mindste lige se at få udført.

Hvis jeg helt kan frikende det køleanlæg. Hvis der er luft i systemet - og det er der jo - så kunne en evt forkert strømningsretning eller blokering eller noget .. måske kunne bevirke, at der kommer til at mangle kølevand på 'toppen' under visse omstændigheder og hvis det der er så koger kommet det tryk jo til at skyde væsken ud i ekspansionen..

Er der nogen der kan give en nærmere forklaring på, hvad der sker i den originale konfiguration af kølesystemet - præcis hvordan sker det at den kølervæske der et i ekspansionsbeholderen suges tilbage i systemet, såvidt jeg husker et lille stykke tid efter motoren er startet?