tilbage

Land Rover Forum  

Index
104741: Kontrol af timing på SIII 2.25D (11-11-2010 16:53:35)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 93.163.78.107)
Godaften forum

Jeg har, som man har kunne læse her på forum, problemer med røgudvikling fra min SIII diesel.
Mistanken er, ret kraftigt, faldet på forkert timing af pumpen.
Men inden jeg nu river alting fra hinanden, er der så en måde jeg kan måle timingen af knasten? hvis den står rigtigt er der jo ikke nogen grund til at justere den.
Jeg forstiller mig at det bør kunne gøres med et måleur på en af ventilerne og så kontrolere at den bevæger sig rigtigt i forhold til mærkerne på svinghjulet.
Jeg kan dog ikke helt gennemskue om det giver et nøjagtigt billede af hvordan verden forholder sig, eller hvilken ventil der skal stå hvordan.

Håber der er nogle der har erfaringer med noget lignende så jeg eventuelt kunne slippe for lidt dobbeltarbejde.

LR SIII Hilsen REO
Index
104747: sv: Kontrol af timing på SIII 2.25D (11-11-2010 17:57:34) (svar på 104741)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.239.222)
It´s never over when you owns a Rover.
Jeg hælder meget til Kenneths einwurf, at de såkaldte olietyve også kaldet deflektorpakninger er slidte og ell. blevet hårde og er krympet, således de ikke længere slutter tæt om ventilskafterne. Det er især på indsugningsventilen. Her suges motorolie ind, forbrændes og udvikler blå røg, grålig røg er fra uforbrændt diesel, def. dyse, sort røg for fed blanding, mens hvid røg er vanddamp/kondens.
Olietyvene kan skiftes uden topstykke afmonteres, man skal bare være sikker på stemplet er i top på pågældende cyld.
de to midterste og 1+4 følges ad.
Mht. timing af indsprøjtningstidspunkt, så er en dieselmotor meget liberal, der skal rimeligt meget udsving i timing før det mærkes grundet diesel forbrænder langsomt.
Timing kan dog nemt kontrolleres på følg. måde, drej motor
til pilmærke i den firkantede rude på koblingshus peger på 13gradersmærket på svinghjul, 13gr. på sene 2.25d. to-hulsdækslet på pumpe afmonteres, her kommer der op mod ½l. diesel ud. Mærket A på rotor skal så være synligt, modsat drejes motor 1 omgang, med en pinlig ren evt. stor skruetrækker presses rotor mod venstre for at optage dødgang, mærket A skal så flugte med den flade højreende på den store låsering, modsat drejes pumpe til mærkerne flugter, under drift drejer rotor venstre om.
Index
104748: sv: Kontrol af timing på SIII 2.25D (11-11-2010 19:29:00) (svar på 104741)
Jørgen Egebæk #8514, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 85.82.145.124)
Jeg rodede med det samme problem i næsten et halvt år... Er du helt sikker på at din dieselpumpe er ok??? Min tidligere pumpe, der var dømt i orden, var ikke ok... Da jeg skiftede pumpe forsvandt problemet..
Index
104762: sv: sv: Kontrol af timing på SIII 2.25D (11-11-2010 21:19:01) (svar på 104748)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.53.56.229)
Hej Verner og Jørgen

For ca. to år siden fik jeg mit topstykke renoveret, så med mindre gummi hætterne kan blive slidt op på den tid tror jeg ikke det er dem.

Med hensyn til pumpen, så har den lige været i prøvebænk hos et bosch værksted. Der var dommen at den ikke fejlede noget, så det regner jeg med at jeg kan tage for gode vare.

Jeg har fundet et par steder på nettet der beskriver metoden med at skruge låget af pumpen for at se om den står rigtigt. Men da min pumpe var justeret meget frem inden jeg gik igang med at fejlfinde, så kunne man jo godt forstille sig at det var fordi knasten er efter krumtapen.
Og så var det jeg ville høre om der er nogle der har erfaring med at måle ventil timing.
Det kunne jo være rart at udelukke ventiltimingen inden jeg justere pumpen.

/REO