tilbage

Land Rover Forum  

Index
105385: Olie forbrug SIII Diesel (27-11-2010 16:39:27)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.53.56.229)
Så er jeg til bage igen.

For lige at have historien på plads, er dette efterfølgeren på følgende indlæg.

Min motor ryger en del (se video klip i forrige tråd) Og mistanken har været på alt fra for tidlig indsprøjtning af diesel til slidte oliehætter.

Diesel systemet er blevet frikendt og nu har jeg så skiftet oliehætterne i topstyket. Da jeg afmonterede hætterne ser det ud til at de var blevet blandet. de fire første ventiler havde en type hætter og de fire sidste en anden. Desuden havde hætterne på de to første udstødningsventiler løsnet sig fra topstyket således at de ingen effekt havde. Jeg har nu skiftet alle hætterne til originale og sørget for at de rigtige hætter sidder de rigtige steder. Problemet er bare at det ikke har hjulpet.

Den ryger stadig lige så meget som den gjorde før. Det skal lige siges at jeg har kørt motoren op til drift temperatur.

Min egen teori nu er at det må være stemplerne, men kompretionen ligger mellem 20 og 22 bar og når jeg tager olie påfyldningsdækslet af er der ikke noget at se. (Min motor er en militær motor, så olie påfyldningen er gennem er af side dæslerne.) og tager jeg proppen i ventildækslet af er der heller ikke noget af se her. Når jeg holder en hånd hen over er der heller ikke nogen forskel at mærke. Jeg har forsøgt at holde en tynd gummihandske hen over huldet for at se hvor hurtigt den ville puste sig op. men da "boblen" var blevet ca. 5mm høj stoppede den. Der var ikke nogen synderlig olie tåge at spore.

Så jeg må indrømme at jeg står lidt på bar bund med hensyn til hvad jeg nu skal pille ud og skifte.
Index
105400: sv: Olie forbrug SIII Diesel (27-11-2010 18:34:02) (svar på 105385)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.8.83)
Det eneste, du skal pille ud, er en dag i kalenderen og brug den til at køre op til Kjeld Nielsen / Tohuse Auto, så han kan stille den i tændingen.

Efter alt du har beskrevet og lagt ud på video, er jeg fortsat overbevist om, at motoren tænder for tidlig.

Har du værkstedshåndbogen fra Land-Rover ??? På side 19.30.07 eller 10.9 kan du læse hele procedure og følger du den, kører maskinen.

Jeg kan ikke lige huske, hvor hurtig bilen skal kunne køre i 3.gear, men det er i al fald over 50 km/h.

Hvor hurtig kan din bil løbe i 3. gear.

Er du ved at køre sur, så læs første sætning i dette svar.
Index
105406: sv: sv: Olie forbrug SIII Diesel (27-11-2010 21:11:45) (svar på 105400)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.53.56.229)
Hej Paul

Det er da godt at du er optimistisk. ;-)
Jeg tror ikke vi har den samme bog, de sidetal du nævner giver hvertfald ikke meget klarhed. Jeg har vedlagt et billede af min bog. Den er trykt med den gamle skrivemaskine font og på dansk.

Jeg går ud fra at det er med fuld gas den skal løbe over 50. Jeg har ikke lige prøvet, men jeg mener nu nok den kan køre mere end det.

Men det kan da godt være jeg skal give Kjeld et kald.

/REO
Index
105411: sv: sv: sv: Olie forbrug SIII Diesel (28-11-2010 00:42:42) (svar på 105406)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 62.199.2.61)
Det bør nok lige nævnes at ind og udstøgningsventilerne IKKE har samme olietyv (paraply) hvis jeg husker rigtigt - så har indsugningsventilen den type med en lille fjeder, og udstødningsventilen den uden den lille fjeder omkring sig - dette er ekstremt vigtigt, da udstødningsventilen skal have en lille smule smøring, da den ellers sætter sig, med knækket stødstang (læs motorhaveri) til følge.

Dette gælder for alle de S3 motorer jeg har set, og det kan være en del af problemet...

håber du får det løst :)