tilbage

Land Rover Forum  

Index
23426: Stage 2 topstykke til SIIa B (17-04-2005 20:11:30)
Michael Kruse Jepsen #5081 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.82.209.70)
Jeg går kraftigt og overvejer at købe et stage 2 topstykke for, at få lidt mere power. Da der er mange i dette forum som har det, må der også være mange som kan fortælle om det er pengene værd? Er der en tydelig forskel? Kører den længere på literen? Og er det nødvendigt at skifte knastakslen også? Eller giver det rigeligt ved bare at skifte topstykket?
Det var mange spørgsmål - håber nu på ligeså mange svar....

Index
23427: sv: Stage 2 topstykke til SIIa B (17-04-2005 20:38:46) (svar på 23426)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.163.158)
Jeg går ude fra at St2 i Dk svarer til det de kalder for St3 her i Norge, dvs, 'Planet' grundigt så man skal slibe vand pumpe huset lidt ned så topstykket kan komme helt ned, Ventiler & Sæder til blyfri,Kraftigere ventil fjedre, større & sleben porte.
Det er pengene værd, Du få ikke lidt mere power! Du få MEGET mer power, så du ikke kender din bil igen!Hvis du lader være med at bruge det power hele tiden, og kører i magelig tempo på landevejen, som du altid har gjort, så få du nogen flere Km per liter. Det er ikke nødvendigt at skifte knasten, selvom det giver prikken på 'I'et. Dog giver det en hele del og er noget lettere & billigere at montere 2" udstødning. Pengene til topstykket er hurtigt hjemme når man kan køre på 95 blyfri. Held & lykke, David!!
Index
23441: sv: Stage 2 topstykke til SIIa B (18-04-2005 09:40:15) (svar på 23426)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.54.11)
http://www.automotivecomp.com/landrover_perf.html

Hvis du følger ovenstående link, kommer du ind på en hjemmeside, for et Engelsk firma der er førende i tuning af Land Rover motorer.
Et stage 2 topstykke giver efter deres oplysninger en forøgelse på 15 BHP.
Fordelen ved at bruge deres "program" er at man kan udbygge sin motor trin efter trin efterhånden som ens pengepung tillader det.
Jeg har lige bygget en 2,8 liter benzin motor, ud fra deres program, og jeg er meget tilfreds med resultatet.
En anden fordel er at så længe man tuner på sin originale motor, eller en der tilsvarer denne, skal man ikke betale fornyet registreringsafgift selv om man overstiger de 20%.
Så bare gå i gang, det er virkelig pengene værd, hvis man tager underholdningsværdien i betragtning. Rent brændstof økonomisk, er det meget svært at overholde sine idealer om at bevare det astadige tempo man kørte i tidligere, men selv med frisk kørsel, og kørsel med campingvogn kommer jeg ikke under 6 km. literen.
Venlig hilsen
Hartley.